‘Moeite om later op de dag ongezonde snacks te weerstaan’

attachment-kind-in-supermarkt

Het merendeel van de deelnemers aan de Voeding Nu poll over snacken, die in juni online stond, blijkt het moeilijker te vinden om later op de dag gezondere voedingskeuzes te maken dan aan het begin van de dag. 

88 procent van de deelnemers (n=64) is het eens met de stelling: ‘In de namiddag en avonduren vind ik het moeilijker gezonde snackkeuzes te maken’. Een van de deelnemers becommentarieert:  ‘Er bestaan héél véél gezonde en super lekkere tussendoortjes, die niet ongezond zijn!’. Een ander voegt eraan toe: ‘Heerlijk 's avond thee met een stuk chocolade, bijvoorbeeld, of een lekkere bonbon. Laten we wat minder streng zijn voor ons zelf dan is het veel gemakkelijker om een gezond gewicht te houden.’

Onderzoek naar snacken

Uit een grootschalig onderzoek naar de trends rondom snacken blijkt dat de snackmarkt sneller groeit dan de maaltijd(componenten)markt. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat consumenten aan het begin van de dag kiezen voor gezondere tussendoortjes dan later op de dag, dan wordt vaker gegrepen naar ongezondere snacks als chocolade, chips en hartige snacks. Vooral de late namiddag en de avond zijn momenten waarop de consument meer moeite heeft gezonde keuzes te maken.

Supermarkten anders inrichten

De nieuwe stelling op deze site gaat over het supermarktschap. Moet de supermarkt anders worden ingericht om de consumptie van gezondere producten te stimuleren?

Lees verder op Voeding Nu online:

Supermarkten anders gaan inrichten

Snackgedrag consument neemt toe in de late middag

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...