‘Moeite om later op de dag ongezonde snacks te weerstaan’

attachment-kind-in-supermarkt

Het merendeel van de deelnemers aan de Voeding Nu poll over snacken, die in juni online stond, blijkt het moeilijker te vinden om later op de dag gezondere voedingskeuzes te maken dan aan het begin van de dag. 

88 procent van de deelnemers (n=64) is het eens met de stelling: ‘In de namiddag en avonduren vind ik het moeilijker gezonde snackkeuzes te maken’. Een van de deelnemers becommentarieert:  ‘Er bestaan héél véél gezonde en super lekkere tussendoortjes, die niet ongezond zijn!’. Een ander voegt eraan toe: ‘Heerlijk 's avond thee met een stuk chocolade, bijvoorbeeld, of een lekkere bonbon. Laten we wat minder streng zijn voor ons zelf dan is het veel gemakkelijker om een gezond gewicht te houden.’

Onderzoek naar snacken

Uit een grootschalig onderzoek naar de trends rondom snacken blijkt dat de snackmarkt sneller groeit dan de maaltijd(componenten)markt. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat consumenten aan het begin van de dag kiezen voor gezondere tussendoortjes dan later op de dag, dan wordt vaker gegrepen naar ongezondere snacks als chocolade, chips en hartige snacks. Vooral de late namiddag en de avond zijn momenten waarop de consument meer moeite heeft gezonde keuzes te maken.

Supermarkten anders inrichten

De nieuwe stelling op deze site gaat over het supermarktschap. Moet de supermarkt anders worden ingericht om de consumptie van gezondere producten te stimuleren?

Lees verder op Voeding Nu online:

Supermarkten anders gaan inrichten

Snackgedrag consument neemt toe in de late middag

Meer over
Lees ook
Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina heeft voor het eerst een trendrapport gemaakt voor het jaar 2019-2020. Hieruit komen drie hoofdtrends en ook een aantal microtrends naar voren. Wat waren de bevindingen van het Nederlandse zuivelbedrijf?Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het volgende jaar. Voor het eerst heeft...

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019 in de verkiezing van Wakker Dier. De supermarktketen kreeg 7.000 van de in totaal 19.000 uitgebrachte stemmen.Albert Heijn kreeg zijn nominatie vanwege de verpakking van de AH kip, waarop staat dat de kip ‘meer ruimte’ heeft. Volgens Wakker Dier geeft de supermarktketen haar kippen echter de minste ruimte,...