‘Moeite om later op de dag ongezonde snacks te weerstaan’

attachment-kind-in-supermarkt

Het merendeel van de deelnemers aan de Voeding Nu poll over snacken, die in juni online stond, blijkt het moeilijker te vinden om later op de dag gezondere voedingskeuzes te maken dan aan het begin van de dag. 

88 procent van de deelnemers (n=64) is het eens met de stelling: ‘In de namiddag en avonduren vind ik het moeilijker gezonde snackkeuzes te maken’. Een van de deelnemers becommentarieert:  ‘Er bestaan héél véél gezonde en super lekkere tussendoortjes, die niet ongezond zijn!’. Een ander voegt eraan toe: ‘Heerlijk 's avond thee met een stuk chocolade, bijvoorbeeld, of een lekkere bonbon. Laten we wat minder streng zijn voor ons zelf dan is het veel gemakkelijker om een gezond gewicht te houden.’

Onderzoek naar snacken

Uit een grootschalig onderzoek naar de trends rondom snacken blijkt dat de snackmarkt sneller groeit dan de maaltijd(componenten)markt. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat consumenten aan het begin van de dag kiezen voor gezondere tussendoortjes dan later op de dag, dan wordt vaker gegrepen naar ongezondere snacks als chocolade, chips en hartige snacks. Vooral de late namiddag en de avond zijn momenten waarop de consument meer moeite heeft gezonde keuzes te maken.

Supermarkten anders inrichten

De nieuwe stelling op deze site gaat over het supermarktschap. Moet de supermarkt anders worden ingericht om de consumptie van gezondere producten te stimuleren?

Lees verder op Voeding Nu online:

Supermarkten anders gaan inrichten

Snackgedrag consument neemt toe in de late middag

Meer over
Lees ook
Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Bij AH-zusterbedrijf Delhaize is deze week een loyalityprogramma van start gegaan waarbij klanten korting krijgen op producten met een Nutri-Score A of B.Het programma is gekoppeld aan de Plus-klantenkaart van de keten, schrijft Distrifood. Vanaf vandaag tot en met 31 december krijgen klanten op vertoon van de kaart in alle supermarkten en online 20...

HAK kartrekker in Nutri-Score-karavaan

HAK kartrekker in Nutri-Score-karavaan

Groente-en peulvruchtenfabrikant HAK start deze week met het leveren van producten voorzien van het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Een korte inventarisatie laat zien dat nagenoeg alle HAK-producten een A krijgen. Van de 81 producten krijgen er slechts drie een B en drie een C, de rest krijgt A.Het is niet heel opvallend dat de groenteproducten erg goed...

Productnieuws: Meet Jack en Bolscher produceren samen vegan jackfruit producten

Productnieuws: Meet Jack en Bolscher produceren samen vegan jackfruit producten

Start-up Meet Jack en vleesproducent Bolscher werken per september samen aan de productie en verkoop van vegan jackfruitproducten.Jackfruit is een vrucht die snel groeit, weinig water verbruikt en pesticiden afstoot. Het vruchtvlees van jackfruit is eetbaar en heeft een stevige bite. Meet Jack Meet Jack ontwikkelde de afgelopen twee jaar verschillende...