Nationaal Actieplan Groenten en Fruit moet stoppen

nagf

Na vijf jaar komt er op 1 januari 2022 een eind aan het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). Het samenwerkingsverband ontvangt geen nieuwe financiering meer. De kennis van vijf jaar NAGF blijft beschikbaar via GroentenFruit Huis.

Het is ons niet gelukt financiering voor voortzetting te krijgen, schrijft NAGF in een persbericht met daarin een uitgebreide terugblik op de afgelopen vijf jaar. NAGF bouwde een netwerk om een gezonder en duurzamer voedselpatroon te stimuleren en laat zien dat samenwerking loont. Samen met meer dan 200 partnerorganisaties heeft NAGF geweldige resultaten geboekt die daadwerkelijk de consumptie van groenten en fruit hebben verhoogd.

Bij aanvang formuleerde het NAGF drie speerpunten voor activiteiten: jonge gezinnen, out-of-home en gezondheidszorg. Inmiddels zijn er meer dan 60 projecten uitgevoerd voor deze doelgroepen, in samenwerking met de groente- en fruitsector, retail, cateraars en maatschappelijke organisaties. Je kunt NAGF bijvoorbeeld kennen van de Nationale Groente- en Fruitdag, die in 2020 en 2021 werd georganiseerd tijdens de Dutch Food Week. Ook moderniseerde de organisatie de website Veggipedia en tijdens de Ga voor Kleur-campagne inspireerde het NAGF consumenten hun bord in te kleuren met groenten en fruit.

Coördinator Karin Bemelmans vindt het “jammer dat we, juist nu we vol op stoom zijn, niet verder kunnen. [...] Laten we voortbouwen op het werk dat reeds is verzet en de samenwerking blijven opzoeken, ook zonder het NAGF. Er ligt nog genoeg werk!"

Lees ook
Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

Samenwerkingsverband neemt voortouw om voeding in zorg gezonder te maken

“Samen eten en drinken in de gezondheidzorg gezonder en duurzamer, oftewel ToekomstProef, maken.” Deze missie heeft een aantal partijen uitgesproken tijdens een duurzaam ontbijt op 13 september jl. bij Van Gelder Groente en Fruit Experience Center. Bedoeling is dat zoveel mogelijk partijen die actief zijn in de zorgsector, zich aansluiten om de stappen...

Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Op 1 september vond de officiële start plaats van de campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.

Campagne ‘Trommel zonder Rommel’ wil gezondere broodtrommels voor scholieren

Campagne ‘Trommel zonder Rommel’ wil gezondere broodtrommels voor scholieren

In de broodtrommels van scholieren zit vaak weinig groente of fruit. Daarom is deze week de campagne ‘Trommel zonder Rommel’ van start gegaan. Met deze campagne willen initiatiefnemers Lidl en Voedingscentrum de lunch van basisschoolkinderen gezonder maken.