NBC: Consumptie van brood stijgt weer

foto-brood

Voor het eerst in tien jaar stijgt de broodconsumptie. Dit blijkt uit de actuele cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Het imago van brood is sterk verbeterd blijkt uit de broodenquête.

De stijging van het broodvolume in de eerste helft van 2019 is 3,5 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Het NBC meet elk jaar samen met onderzoeksbureau GfK het imago rondom brood in de Broodenquête. Uit de enquête kwam naar voren dat smaak, voedingswaarde en de hoeveelheid voedingsstoffen in brood de hoofdzakelijke reden is voor het consumeren van brood.

Gedrag van de consument verandert

‘Nederlanders eten steeds meer brood, niet alleen binnenshuis maar ook buitenshuis’, zegt Bart Dobbelsteen, algemeen directeur van bakkerij Goedhart Holding. ‘Brood wordt onder andere gegeten tijdens de lunch, tussendoor maar ook bij de borrel en het diner.’

NBC ziet ook groei in het aantal verkooppunten. In drie jaar tijd is het aantal lunchrooms en broodzaakjes toegenomen met 25 procent, totaal zijn dat er nu 3500. Dit komt volgens het NBC onder andere door jongeren die steeds vaker buiten de deur eten.

Schijf van Vijf

Naast dat het imago is verbeterd, is brood positief in de media verschenen. ‘Brood uit Europa – Goed Verhaal’ is een campagne gerealiseerd met steun van de Europese Unie. Ook is volkorenbrood terug te vinden in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

 Het NBC verwacht dat het broodvolume de komende jaren blijft stijgen. Over heel 2019 gezien verwachten ze dat de totale stijging tussen de twee en vier procent zal liggen.

Lees ook
Volkorenbrood steeds populairder bij Nederlandse consument

Volkorenbrood steeds populairder bij Nederlandse consument

Volkorenbrood blijft populair in Nederland. Voor het zesde jaar op rij groeit het aantal Nederlanders dat voor deze broodsoort kiest. Van 38 procent in 2016 tot 47 procent in 2021. Dat meldt Nederlands Bakkerij Centrum op basis van recent onderzoek van Gfk.

Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Consumenten die de kapjes en kontjes van het brood eten gooien tot drie keer minder brood weg. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum naar broodverspilling. Volgens het Voedingscentrum gooien deze consumenten ook minder ander voedsel weg. Het zijn vooral ouderen die de kapjes en kontjes eten. “We zien in het onderzoek dat de meeste...

Bisschopsmolen start campagne voor slow food

Bisschopsmolen start campagne voor slow food

Kies voor slow food. Dat is de oproep van Frank van Eerd van de Bisschopsmolen in Maastricht. Mensen moeten kiezen voor voeding die is geteeld en bereid volgens de wetten én het tempo van de natuur. Daarom loopt de komende weken een campagne over de meerwaarde van Slow Food.