NBC: ‘Prijs brood gaat omhoog’

attachment-brood

Volgens het Nederlands Bakkerij Centrum gaat de prijs van brood de komende maanden met zeven tot tien procent omhoog. Een hogere btw en de droogte van afgelopen zomer zijn daar mede debet aan

De belangrijkste oorzaak voor de prijsstijging is de btw-verhoging van zes naar negen procent per 1 januari 2019. Daarnaast zullen hogere tarweprijzen en toenemende loon- en transportkosten in de prijs van het eindproduct worden doorberekend.

 

Hogere btw en droge zomer

Consumenten gaan de komende maanden tenminste zeven procent meer betalen voor een brood. Dat heeft verschillende oorzaken. De overheid verhoogt de btw op voedingsmiddelen met drie procent.

Grondstoffen zoals tarwe zijn vanwege de warme en droge zomer met 25 procent gestegen.

Daarnaast zijn de loonkosten toegenomen en stijgen de transportkosten door hogere brandstofprijzen en toegenomen loonkosten.

 

Nog steeds goedkoop

Flip van Straaten, directeur van NBC: 'Door alle ontwikkelingen ontkomt de sector er niet aan om de broodproducten duurder te maken. Dit zal betekenen dat consumenten 10 tot 30 cent meer betalen voor een brood. Toch is het belangrijk om te beseffen dat ondanks deze aankomende prijsstijging brood in Nederland nog steeds erg goedkoop is ten opzichte van andere basisvoedingsmiddelen.'

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...