Nederland koploper met productinnovaties

attachment-grafiek_cropped-71-0-0-0-0

De Nederlandse levensmiddelensector heeft in Europa het hoogste aantal introducties van nieuwe levensmiddelen (gecorrigeerd naar bevolkingsomvang). Dit aantal is zelfs hoger dan dat van de innovatiereuzen Amerika en Japan.

De koppositie van Nederland is uitgedrukt in het productintroductiegetal waarmee landen onderling worden vergeleken. Een en ander komt naar voren in een interne marktstudie van Food & Nutrition Delta (FND).

De directeur van FND, Kees de Gooijer, verbaast zich niet over de uitkomst: ‘Wat vaak wordt vergeten, is dat we voor de omvang van ons land een sterke en grote levensmiddelensector hebben. Bovendien kreeg de industrie in de meetperiode flinke innovatiesteun van de overheid. Dit is nu helaas stop gezet. Hierdoor zal in de toekomst de hoeveelheid productintroducties in Nederland dalen.’

Marktstudie
Uit de database van Innova Market Insights heeft FND het aantal productintroducties van de afgelopen drie jaar in alle Europese landen verzameld voor de marktstudie. Om tot het productintroductiegetal te komen zijn de cijfers gecorrigeerd naar de bevolkingsomvang.

In de zo ontstaande ranglijst scoort Nederland het hoogste met een 9,5. Op Engeland na, die met 6,6 op de vijfde plaats staat, doen onze buurlanden het minder goed. België staat op de twaalfde plaats (3,5) en Duitsland staat op de dertiende plaats (3,4). Of de productintroducties in Nederland allemaal Nederlandse producten zijn (en niet afgeleid zijn van buitenlandse producten) is onbekend.

Ook is het productiegetal van de Verenigde Staten en Japan berekend. Beide landen staan bekend als innovatiereuzen. Volgens deze studie is deze stelling echter onjuist. De VS Heeft namelijk een productintroductiegetal van 2,9 en Japan slechts van 0,8.

Bron: http://www.foodnutritiondelta.nl

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...