Nederlander wil wel minderen, maar eet nog steeds te veel vlees

bbq

Beeld door Askar Abayev via Pexels

Het Voedingscentrum heeft de vleesconsumptie in Nederland in kaart gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders wekelijks meer vlees eten dan de 500 gram die het Voedingscentrum adviseert.

Motivaction voerde het onderzoek uit, waarbij ruim duizend volwassen Nederlanders een vragenlijst invulden. De focus lag daarbij op het gedrag en de motivaties achter het eten van vlees en het verminderen daarvan. Uit de resultaten blijkt dat mannen gemiddeld 800 gram vlees per week eten en vrouwen ongeveer 550 gram, ruim boven de aanbevolen hoeveelheid. 

Het Voedingscentrum adviseert mensen meer plantaardig en minder dierlijk te eten voor gezondheid en milieu. In het persbericht vertelt Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum, over de factoren die voor mensen meespelen bij vleesconsumptie. “Ze zijn bang de smaak te missen en zijn gewend aan vlees op hun bord. Ook identiteit blijkt een rol te spelen; een kwart van de mensen vindt dat vlees eten bij hen hoort.”

Volgens Velema speelt de omgeving een rol bij het verminderen van vleesconsumptie: “De meeste vleeseters (ruim 50%, red.) zijn wel bereid zich aan te passen als iemand uit het huishouden minder vlees wil eten, bijvoorbeeld in wat er 's avonds wordt gekookt.” Impact op het milieu en dierenwelzijn staan voor mensen bovenaan het lijstje als redenen om minder vlees te eten en 41% van de deelnemers vond dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd.

Hoewel de totale vleesconsumptie blijft stijgen, zijn er steeds meer flexitariërs. 7 op de 10 deelnemers eet maximaal 5 keer per week vlees bij de avondmaaltijd en een derde doet dat hooguit 3 keer. Zij vervangen het vlees meestal met kant-en-klare vleesvervangers, ei, peulvruchten of noten.

Het Voedingscentrum heeft adviezen over vleesvervanging opgesteld. Meer resultaten uit het onderzoek vind je in het persbericht en onderzoeksrapport.

Lees ook
Onderzoek naar online motivatieprogramma op maat

Onderzoek naar online motivatieprogramma op maat

Juul Coumans ontwikkelde 'MijnLeefstijlCoach', een online programma op maat om mensen te motiveren op langere termijn gezond(er) te eten en/of meer te bewegen. Op donderdag 29 september verdedigt zij haar proefschrift 'MyLifestyleCoach - Development and evaluation of a web-based computer-tailored intervention for diet and physical activity guided by...

De echte (meer)waarde van appels en ander fruit

De echte (meer)waarde van appels en ander fruit

De lokale fruitteelt heeft het zwaar. Nieuwe toepassingen kunnen een flinke boost betekenen. Jerome Hendriks, hoogleraar neuroimmonologie, bestudeert gezondheidsbevorderende stoffen in appels. Een daarvan, florentine, springt eruit.

Het belang van gezonde voeding voor ouderen

Het belang van gezonde voeding voor ouderen

Gezond eten en voldoende bewegen is voor ouderen belangrijk om zo lang mogelijk gezond en fit te blijven. Ook als er sprake is van een chronische ziekte, zoals diabetes type 2, draagt gezond eten en voldoende bewegen bij aan het bevorderen van de gezondheid op de langere termijn.