Nederlanders bewust van voedselverspilling

attachment-20110421162654cropped210000

Driekwart van de Nederlanders is zich bewust van voedselverspilling en net zoveel mensen zien het als een probleem. Dat blijkt uit het onderzoek dat vierdejaars student voeding en diëtetiek Floor Scheffers uitvoerde voor het Voedingscentrum. Met haar studie won ze de NVVL-jaarprijs 2011.

Per jaar wordt zo’n 8 tot 11 procent voedsel verspild, 43 tot 60 kilo. Ten behoeve van een nieuwe campagne van het Voedingscentrum rond voedselverspilling zocht Scheffers uit hoe het staat met het bewustzijn van de Nederlander rond dit onderwerp. Het merendeel blijkt zich bewust van zijn of haar voedselverspilling en ziet dit als een probleem. Daarbij blijken vrouwen zich bewuster te zijn van het probleem dan mannen. Ook jongeren hebben minder probleembesef.

 

Voordelen

‘Het motief van consumenten om wat aan voedselverspilling te doen is niet het milieu, maar zijn de kosten en een slecht gevoel’, zei Floor Scheffers bij het in ontvangst nemen van haar NVVL-prijs. ‘Per jaar gooien we voor 195 euro weg, een hoog bedrag. Ik heb het Voedingscentrum geadviseerd om met de campagne in te zetten op de directe voordelen voor de consument als voedselverspilling wordt voorkomen. Dat het milieu daarbij gebaat is, is dan mooi meegenomen.’

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...