Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

De Vegetarische Slager

(Copyright: De Vegetarische Slager)

 

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.

Uit het onderzoek, dat zo’n drie jaar beslaat, blijkt dat in elk van de elf onderzochte landen (België, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Spanje, Verenigd Koninkrijk) er meer vleesvervangers werden geconsumeerd; de toename in heel Europa bedroeg maar liefst 49 %.

Duitsland is de grootste afzetmarkt voor plantaardige vleesvervangers in Europa. Jaarlijks wordt er voor 993 miljoen euro aan vlees- en zuivelvervangers verkocht. Op de tweede plaats staat het VK (750 miljoen euro), gevolgd door Spanje (448 miljoen euro), Italië (425 miljoen euro) en Frankrijk (355 miljoen euro).

Nederland staat in dit rijtje op de zesde plek. Maar wanneer er gekeken wordt naar consumptie per hoofd van de bevolking, dan staan we op de eerste plek. Per persoon geven we gemiddeld het meeste uit aan plantaardige vervangers (circa 17 euro) en consumeren we ook de meeste vleesvervangers (870 gram per persoon). Bij elkaar zijn we goed voor een jaarlijkse vleevervangersconsumptie van 15 miljoen kg. Op het gebied van plantaardige vervangers voor kaas, komen we met 20 gram per persoon op de tweede plaats, na de Duitsers (30 gram per persoon). Wel zijn we op dit gebied de sterkste groeimarkt: maar liefst 400 % in de afgelopen twee jaar.

 

Discount

Nederlandse supermarkten verkochten de afgelopen twee jaar 50 % meer plantaardige alternatieven (291 miljoen euro per jaar). Opvallend daarbij is dat de groei in discountsupermarkten, waaronder Aldi en Lidl, nog sterker was (83 %).

Ook opvallend is dat in de meeste Europese landen plantaardige zuivel de boventoon voert, terwijl dit in Nederland geldt voor plantaardige vleesvervangers (174 miljoen euro). Hierbij zijn burgers het populairst (42 miljoen euro), gevolgd door roerbakstukjes (33 miljoen euro) en balletjes (21 miljoen euro).

Meer over
Lees ook
Grote steun Nationale Week Zonder Vlees ondanks pandemie

Grote steun Nationale Week Zonder Vlees ondanks pandemie

De steun voor de Week Zonder Vlees is ook dit jaar onverminderd groot. De vierde editie wordt door 61 bedrijven gesteund. Dit zijn voornamelijk bedrijven in de voedingsindustrie, waaronder acht supermarkten. Nieuw dit jaar zijn onder andere Hema en De Vegetarische Slager.De Nationale Week Zonder Vlees vindt dit jaar plaats van 8 t/m 14 maart. Op 19...

Nederlanders besparen 3.565 ton CO2 door het eten van minder vlees

Nederlanders besparen 3.565 ton CO2 door het eten van minder vlees

Nederlanders hebben tijdens de Vega Favorieten-campagne 3.565 ton aan uitstoot van CO2 bespaard door het eten van minder vlees. De campagne liep dit najaar van 26 oktober tot en met 15 november.De besparing blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vega Favorieten-campagne door Blonk Consultants. De behaalde CO2-besparing staat gelijk aan meer dan 20...

Vegetarisch dieet in verband gebracht met een groter risico op botbreuken

Vegetarisch dieet in verband gebracht met een groter risico op botbreuken

Mensen die geen vlees eten lopen meer risico om hun botten te breken dan vleeseters, vooral hun heupen. Het risico is echter relatief klein.Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in BMC Medicine. De onderzoekers maakten gebruik van het langlopende onderzoek EPIC-Oxford. Deze studie volgt sinds 1993 het dieet en de gezondheid (via ziekenhuisgegevens)...