Nederlanders fan van lekkers: ‘Eerst genieten, in januari zien we wel verder’

attachment-chips

Nederlanders trakteerden zichzelf tijdens het afgelopen coronajaar vooral op chocolade, chips en zoutjes. Een merendeel is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheid voor een gezond gewicht.

Dit blijkt uit onderzoek van branchevereniging VBZ voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, uitgevoerd door Peil.nl. 3000 Nederlanders tussen de 18 en 64 jaar zijn ondervraagd. Bij mannen staan chips of zoutjes bovenaan. Bij vrouwen staat chocolade op nummer één. Met de kerstdagen valt de keuze vooral op chips of zoutjes als het op lekkers aankomt. Lekkers moet kunnen, zeker in december, aldus de Nederlandse consument.

Nederlanders houden van lekkers

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 4% van de Nederlanders lekkers probeert te vermijden. 33% vindt lekkers niet gezond, maar vindt ook dat het af en toe moet kunnen. Bijna twee derde van Nederland (62%) is zelfs fan van lekkers.

‘Ook in moeilijke tijden zoals in dit jaar van de corona-crisis is het duidelijk dat snoepgoed een van de kleine geneugten van het dagelijks leven is’, zegt Theo Heere directeur van VBZ. ‘Nederlanders houden van lekkers – koek, snoep, zoutjes, chocolade en noten. En genieten er, juist nu tijdens de feestdagen goed van.’

Genieten in december – in januari zien we weer verder

32% Van de Nederlanders heeft aangegeven er (een beetje) extra op te letten om niet aan te komen. Met name ouderen zijn bewust met hun gewicht bezig tijdens de feestdagen. Maar het merendeel (54%) let niet specifiek op hun gewicht de komende feestperiode. 10% van de Nederlanders zegt: ‘Eerst genieten – in januari zien we weer verder.’

Zelf verantwoordelijk voor het aanpakken van overgewicht

De Nederlandse consument is zich volgens het onderzoek bewust van de eigen verantwoordelijkheid om overgewicht tegen te gaan. Een overgrote meerderheid van 83% van de Nederlanders zegt dat dit de eigen verantwoordelijk is. Een kleinere groep van 6% vindt dat de overheid hier verantwoordelijkheid heeft. 4% vindt dat de fabrikant deze verantwoordelijkheid heeft.

Fabrikanten nemen verantwoordelijkheid

‘Toch nemen wij als fabrikanten onze verantwoordelijkheid’, zegt Theo Heere. ‘Wij zien het als onze plicht om bij te dragen aan bewuste en verantwoorde consumptie van al onze lekkere producten. Zo brengen onze fabrikanten portieverpakkingen op de markt en vermelden wij wat de portiegroottes zijn. Bij snoep neemt het aantal suikervrije producten toe. En waar mogelijk stoppen we minder zout, minder suiker en minder vet in onze producten.’

Lees ook
Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde...

Plantaardig(er): ook bij de diëtist?

Plantaardig(er): ook bij de diëtist?

Een plantaardig eetpatroon lijkt geschikt als duurzame interventie bij overgewicht, zeggen literatuur en experts. Moet hier meer aandacht voor komen in de diëtistenpraktijk?

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.