Nederlanders zijn meer gaan snoepen

snoep

In de eerste vier maanden van 2021 is de Nederlandse consument meer gaan snoepen. Dit blijkt uit onderzoek van IRI, uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO.

Supermarkten, benzinepompen en drogisterijen verkochten in de eerste vier maanden van dit jaar meer zoetwaren. Er werd 3 procent meer chocolade en 4 procent meer snoep verkocht. Ook in 2020 steeg de verkoop van deze zoetwaren met 4, respectievelijk 2 procent. Verreweg het meeste hiervan werd via de supermarkt verkocht. Vanwege toenemende prijzen steeg de omzet op deze producten nog sterker. In 2020 groeide de omzet van chocola met 7 procent en die van snoep met 6 procent. In de eerste vier maanden van 2021 groeide deze omzet voor beide met 9 procent.

Oorzaak is zeer waarschijnlijk de coronacrisis. Met name de online verkoop van snoep en chocolade nam toe. Er werd online 46 procent meer snoep en 76 procent meer chocolade verkocht. De verkoop van pepermunt en kauwgom nam juist af.

Lees ook
Fructose nu slechter dan  vijf jaar geleden

Fructose nu slechter dan vijf jaar geleden

Uit Voeding Nu 3: Fructose is een van de meest besproken en onderzochte stoffen in de dagelijkse voeding. Het zoete bestanddeel van gewone suiker heeft al heel lang de schijn tegen, maar had altijd de wetenschappers mee. Hoe is het met dat onderzoek gesteld? Het ziet er nu een stuk slechter uit voor fructose dan vijf jaar geleden.

CBS: Overgewicht jongeren licht toegenomen

CBS: Overgewicht jongeren licht toegenomen

Het overgewicht onder jongeren van 4 tot 25 jaar is in de periode 2019-2020 licht toegenomen.

RIVM komt met aanvullingen Preventieakkoord

RIVM komt met aanvullingen Preventieakkoord

Eind 2018 werd het Nationaal Preventieakkoord getekend. Begin deze maand kwam het RIVM met tien extra maatregelen om het Preventieakkoord op overgewicht en overmatig alcoholgebruik aan te scherpen. Het Voedingscentrum vraagt het aankomende kabinet hier werk van te maken.