Nederlanders zijn meer gaan snoepen

snoep

In de eerste vier maanden van 2021 is de Nederlandse consument meer gaan snoepen. Dit blijkt uit onderzoek van IRI, uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO.

Supermarkten, benzinepompen en drogisterijen verkochten in de eerste vier maanden van dit jaar meer zoetwaren. Er werd 3 procent meer chocolade en 4 procent meer snoep verkocht. Ook in 2020 steeg de verkoop van deze zoetwaren met 4, respectievelijk 2 procent. Verreweg het meeste hiervan werd via de supermarkt verkocht. Vanwege toenemende prijzen steeg de omzet op deze producten nog sterker. In 2020 groeide de omzet van chocola met 7 procent en die van snoep met 6 procent. In de eerste vier maanden van 2021 groeide deze omzet voor beide met 9 procent.

Oorzaak is zeer waarschijnlijk de coronacrisis. Met name de online verkoop van snoep en chocolade nam toe. Er werd online 46 procent meer snoep en 76 procent meer chocolade verkocht. De verkoop van pepermunt en kauwgom nam juist af.

Lees ook
Van langer leven naar zo lang mogelijk gezond leven

Van langer leven naar zo lang mogelijk gezond leven

Wereldwijd worden mensen steeds ouder. De mate waarin individu en samenleving kunnen profiteren van deze extra jaren hangt sterk af van één sleutelfactor: gezondheid. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we wereldwijd gezond ouder worden en voedingsgerelateerde, niet-overdraagbare ziekten worden voorkomen? Een gepersonaliseerde levensloopbenadering als...

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Test Aankoop: Vleesvervangers vervangen niet altijd vlees

Vleesvervangers zijn niet altijd een volwaardig alternatief voor vlees. Naast ongezond hebben sommigen een te laag eiwit-, ijzer- of vitamine B12-gehalte. Dat concludeert de Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop in een onderzoek naar vleesvervangers.

Goede zorg sluit aan op de wens hoe mensen willen leven

Goede zorg sluit aan op de wens hoe mensen willen leven

'Zorg gaat over meer dan gezondheidsklachten, de vraag is hoe mensen willen leven', aldus Erwin Bleumink lid van het bestuur van Vilans (kennisorganisatie langdurige zorg). De zorg moet volgens hem meer over de vraag gaan 'wat vindt u belangrijk?', in plaats van 'wat is uw klacht?'.Voor de wens van de individuele burger, moet er breder gekeken worden...