Nederlanders zijn meer gaan snoepen

snoep

In de eerste vier maanden van 2021 is de Nederlandse consument meer gaan snoepen. Dit blijkt uit onderzoek van IRI, uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO.

Supermarkten, benzinepompen en drogisterijen verkochten in de eerste vier maanden van dit jaar meer zoetwaren. Er werd 3 procent meer chocolade en 4 procent meer snoep verkocht. Ook in 2020 steeg de verkoop van deze zoetwaren met 4, respectievelijk 2 procent. Verreweg het meeste hiervan werd via de supermarkt verkocht. Vanwege toenemende prijzen steeg de omzet op deze producten nog sterker. In 2020 groeide de omzet van chocola met 7 procent en die van snoep met 6 procent. In de eerste vier maanden van 2021 groeide deze omzet voor beide met 9 procent.

Oorzaak is zeer waarschijnlijk de coronacrisis. Met name de online verkoop van snoep en chocolade nam toe. Er werd online 46 procent meer snoep en 76 procent meer chocolade verkocht. De verkoop van pepermunt en kauwgom nam juist af.

Lees ook
Nederlanders fan van lekkers: ‘Eerst genieten, in januari zien we wel verder’

Nederlanders fan van lekkers: ‘Eerst genieten, in januari zien we wel verder’

Nederlanders trakteerden zichzelf tijdens het afgelopen coronajaar vooral op chocolade, chips en zoutjes. Een merendeel is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheid voor een gezond gewicht.Dit blijkt uit onderzoek van branchevereniging VBZ voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en nootjes, uitgevoerd door Peil.nl. 3000 Nederlanders tussen de 18 en...

FiE Connect: Snacktrends tijdens corona: chocolade en alcohol

FiE Connect: Snacktrends tijdens corona: chocolade en alcohol

Het snackgedrag van consumenten was tijdens de coronacrisis in twee te verdelen, vertelde Sophie de Reynal, marketing manager Nutrimarketing tijdens FiE Digital Next. Ze vertelde ook welke snacks populair waren en hoe bedrijven daar creatief op inspelen: van nutella-hamburgers tot Earl grey gin.De ene groep zag de coronacrisis als een moment om gezonder...

Lovechock, iets andere chocolade dan iedereen gewend is

Lovechock, iets andere chocolade dan iedereen gewend is

De grote merken kijken met argusogen naar de verrichtingen van Lovechock, een kleine Nederlandse chocoladeproducent die het maken van chocolade over een andere boeg heeft gegooid. De nadruk ligt op duurzaamheid, gezondheid en innovatieve smaken.Franziska Rosario, CEO van Lovechock  ‘Wij hebben niet de capaciteit om al onze producten uitgebreid wetenschappelijk...