In de eerste vier maanden van 2021 is de Nederlandse consument meer gaan snoepen. Dit blijkt uit onderzoek van IRI, uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO.

Supermarkten, benzinepompen en drogisterijen verkochten in de eerste vier maanden van dit jaar meer zoetwaren. Er werd 3 procent meer chocolade en 4 procent meer snoep verkocht. Ook in 2020 steeg de verkoop van deze zoetwaren met 4, respectievelijk 2 procent. Verreweg het meeste hiervan werd via de supermarkt verkocht. Vanwege toenemende prijzen steeg de omzet op deze producten nog sterker. In 2020 groeide de omzet van chocola met 7 procent en die van snoep met 6 procent. In de eerste vier maanden van 2021 groeide deze omzet voor beide met 9 procent.

Oorzaak is zeer waarschijnlijk de coronacrisis. Met name de online verkoop van snoep en chocolade nam toe. Er werd online 46 procent meer snoep en 76 procent meer chocolade verkocht. De verkoop van pepermunt en kauwgom nam juist af.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?