Nederlandse consument at minder vlees in 2020

bbq

Beeld: Min An via Pexels

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

In 2020 verbruikten de Nederlanders per hoofd van de bevolking 75,9 kilo. Een daling ten opzichte van 2019, toen dit 77,8 kilo was. De term ‘vleesverbruik’ slaat op het totaal van vlees, botten en vet. Ongeveer de helft hiervan werd geconsumeerd als vlees en vleeswaren. De cijfers van vorig jaar vertegenwoordigen de grootste daling en het laagste verbruik sinds de eerste meting in 2005.

Horecasluiting

De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. "Het heeft nog niet direct te maken heeft met het feit dat mensen heel anders tegen vlees eten aankijken", zegt consumptiesocioloog en senior onderzoeker Hans Dagevos van WUR tegen NU.nl.

Vanwege de horecasluiting kochten consumenten meer vlees in de supermarkt en bij slagers. Slagers zagen de vraag naar luxe vleesproducten toenemen. In totaal verkochten slagers en supermarkten zo’n 406 miljoen kilo vlees, dat is zo’n 24 miljoen kilo meer dan in 2019.

Vleesvervangers

De onderzoekers van WUR keken ook naar de vleesvervangers. Hier signaleren ze een duidelijke stijging van het aanbod en de vraag. Maar deze stijging heeft volgens Davalos nog weinig impact op de vleesconsumptie. Vleesvervangers hebben een aandeel van 4 procent van de vleesmarkt.

Het complete onderzoek van WUR is te downloaden via de website van Wakker Dier.

Bron: Wakker Dier / Nu.nl

Meer nieuws over o.a. consumentengedrag en duurzaamheid? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van EVMI! 

Lees ook
Voedseleducatie Platform breidt uit met twee nieuwe partners

Voedseleducatie Platform breidt uit met twee nieuwe partners

Het Voedseleducatie Platform gaat dit jaar verder met het ontwikkelen van actuele voedseleducatie. Per 1 januari 2022 sluiten twee nieuwe partners aan; Lidl Nederland en Boerderijeducatie Nederland.

Klanten websupermarkt Picnic kopen veel groente en minder vlees

Klanten websupermarkt Picnic kopen veel groente en minder vlees

Mensen bestelden afgelopen jaar veel groente en fruit, blijkt uit een analyse van de online supermarkt Picnic. De online supermarkt maakte in een persbericht hun meest verkochte producten bekend.

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.