Nederlandse microbiologen introduceren probiotische yoghurt in Afrika

attachment-bacterie

Probiotische yoghurt, voorheen alleen in westerse landen te verkrijgen, is onlangs geïntroduceerd in Afrika. Twee Nederlandse microbiologen bieden onder de vlag van de stichting Yoba for life een betaalbaar functional food  op de Afrikaanse markt aan. Ze maken daarbij gebruik van een goedkope, generieke bacterie.

Remco Kort, professor microbiologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en senior onderzoeker bij TNO, veronderstelt dat probiotica bij mensen met een lage weerstand of een eenzijdig dieet  gezondheidseffecten kunnen hebben. Zo kwam hij op het idee starterculturen met een probiotische bacterie in Afrika te introduceren.

 

Goedkope generieke bacterie

Omdat in Nederland de drankjes zo duur zijn door eerdere onderzoekskosten en het patent dat erop rust, had Kort samen met collega microbioloog Wilbert Sybes van Nestle, het idee om een ‘generieke’ probiotische bacterie te ontwikkelen. Inmiddels wordt in een kleine yoghurtfabriek in Oeganda de probiotische yoghurt Yoba geproduceerd.

 

Yoba-starters

Met Yoba for life wordt de probiotica door Afrika verspreid. Zo kunnen zuivelfabrieksmanagers buisjes ‘Yoba-starters’ krijgen. Met deze Yoba-starters kan zestig liter probiotische yoghurt gemaakt worden.

 

Yoba in Nederland

Vanaf dit jaar gaat de stichting Yoba for life in samenwerking met NoorderlandMelk de Yoba-yoghurt ook in Nederland introduceren.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Wetenschapper: gezondheidsclaims probiotica komen terug

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...