Nederlandse Nationale Week Zonder Vlees-campagne krijgt Europees vervolg

week zonder vlees

De Nationale Week Zonder Vlees wordt vanaf 2023 Europees uitgebreid. Het eerste land dat aan de beurt is in deze uitbreiding is België, in oktober 2023. Na België zullen andere Europese landen volgen.

De uitbreiding van het Nederlandse initiatief naar het buitenland is mogelijk dankzij het Europese subsidieprogramma ‘Horizon Action Grant’. Dankzij de subsidie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. Hiermee draagt de campagne bij aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en aan een duurzaam, gezond en toekomstbestendig dieet. In 2023 zal de campagne als eerste plaatsvinden in België. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 wordt er een additioneel Europees land toegevoegd.

“Toen ik in 2018 de Nederlandse Week Zonder Vlees-campagne voor het eerst tot leven zag komen, was dat een droom die uitkwam. Miljoenen Nederlanders werden geïnspireerd om minder vlees te eten. Geweldig! Maar klimaatimpact stopt niet bij de landsgrenzen en daarom is het tijd geworden voor een volgende stap. Stel je eens voor wat onze gezamenlijke impact is als er niet alleen in Nederland, maar ook in de landen om ons heen structureel minder vlees wordt gegeten? Met deze Europese uitrol kunnen we echt een groot verschil maken. Een onvoorstelbaar mooi vervolg op wat 5 jaar geleden aan mijn keukentafel begon!” aldus Isabel Boerdam, initiatiefnemer.

Impactvolle campagne in Nederland

In Nederland vond dit jaar de vijfde editie van de duurzaamheidscampagne plaats. Eén op de vijf Nederlanders deed in maart mee aan de campagneweek, die werd gesteund door een recordaantal van 80 partners uit de voedingsindustrie. Ook in de verkoopcijfers was de impact van de campagne te zien. De verkopen in volume van vleesvervangers steeg tijdens de week met 108,5% vergeleken met een gemiddelde week in dat jaar. Terwijl de vleesverkoop in volume tijdens de week 8,4% lager lag. Dit jaar kreeg de campagne in Nederland voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’, om ook de impact van zuivel op ons klimaat duidelijk te maken en deelnemers te inspireren niet alleen vaker vegetarisch maar ook vaker plantaardig te laten eten. Deze toevoeging is in Nederland blijvend, maar zal geen onderdeel zijn van de internationale campagne.

Over Horizon Europe

De internationale uitrol van de Nationale Week Zonder Vlees is onderdeel van het ‘LIKE-A-PRO’-project en gefinancierd door de Europese Unie. Horizon Europe is een Europees subsidieprogramma voor onderzoek en innovatie op het gebied van klimaatverandering. Het helpt de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN te verwezenlijken en stimuleert het concurrentievermogen en de groei van de EU. Green Food Lab, het uitvoerende bureau van Stichting Week Zonder Vlees, is onderdeel van het LIKE-A-PRO-consortium, dat deze subsidie heeft ontvangen. LIKE-A-PRO heeft als doel duurzame en gezonde voeding te vergemakkelijken door alternatieve eiwitten te produceren en mainstream te maken.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Bouwkunde-faculteit TUD gaat vegetarisch

Bouwkunde-faculteit TUD gaat vegetarisch

Als eerste faculteit aan de TU Delft stapt Bouwkunde over op een volledig vegetarisch assortiment in de kantine: vanaf 3 mei is hier geen vlees meer te verkrijgen.

Vegetarisch broodbeleg kan glutenvrij én tegelijk niet te droog zijn, belooft Garden Gourmet

Nestlé vernieuwt het assortiment vegetarisch broodbeleg van Garden Gourmet. Het beleg is volgens de multinational nu ook glutenvrij. Volgens Nestlé is het vegetarisch broodbeleg van Garden Gourmet ontwikkeld voor flexitariërs en vegetariërs en bestaat uit boterhamworst, kipfilet, kipfilet met tuinkruiden, smeerworst, smeerworst met tuinkruiden en filet americain. De producten zijn nu glutenvrij doordat er geen tarwe meer wordt gebruikt in de recepturen. Daarnaast is volgens Nestlé de gehele productiefaciliteit vrij...

Productnieuws: Daily Baby-voeding wint innovatieprijs

Productnieuws: Daily Baby-voeding wint innovatieprijs

Daily Baby is als winnaar uit de bus is gekomen van de Rising Star Award. Het is een nieuwe prijs voor start-ups als onderdeel van de Gezonde Innovatie Award. Het bedrijf won de prijs met zijn babyhapjes.Daily baby produceert babyvoeding met biologische ingrediënten die je tot 21 dagen in de koelkast kunt bewaren. Er zijn zes verschillende blends ontwikkeld,...