‘Negatieve emotie zou kunnen zorgen voor emotioneel eten’

Diet Woman At Grocery Store With Junk Food

Sporters in een negatieve emotionele toestand hebben de neiging om meer snoep te eten dan degenen die in een positieve gemoedstoestand verkeren. Dat blijkt uit een studie van de Cornell University dat recent is gepubliceerd in Appetite.

De onderzoekers stelden bij 550 mannelijke hockeyspelers vast welke invloed de uitslag van wedstrijden heeft op de perceptie van zoet, zout, bitter, zuur en umami. De spelers werden één seizoen gevolgd waarbij er vier wedstrijden werden gewonnen, drie verloren en één gelijkgespeeld. 

 

Emotie

Uit het onderzoek blijkt dat emoties kunnen zorgen voor een toename van hedonistische ervaring van minder smakelijk voedsel. Dat kan volgens de onderzoekers een link zijn naar emotioneel eten. Zo zou in tijden van negatieve emotie er meer worden geneigd naar emotioneel eten. Wanneer het hockeyteam wint, dan vinden ze het prima om te eten wat ze altijd eten. Zodra het team verliest, zijn ze meer geneigd om een ijsje te eten.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Voedingsgedrag rationeel of emotioneel benaderen

Lees ook
Groente-spel helpt kinderen met eetproblemen

Groente-spel helpt kinderen met eetproblemen

Kinderen met eetproblemen kunnen een gezonder eetpatroon ontwikkelen door het doen van groente-spelletjes, zo blijkt uit een pilotstudie.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Overgewicht stijgt het hardst bij tieners tussen de 16 en 20 jaar

Overgewicht stijgt het hardst bij tieners tussen de 16 en 20 jaar

Het percentage van de Nederlandse bevolking met overgewicht blijkt het hardst te stijgen in de leeftijdsgroep van 16 tot 20 jaar. Sinds begin jaren tachtig is het percentage met overgewicht binnen deze leeftijdsgroep met maar liefst 154 procent toegenomen.Dat komt naar voren uit een analyse van CBS-gegevens van de periode 1981-2019 door het bedrijf...