Nielsen: ‘hamstergedrag in supermarkten daalt’

hamster

Uit onderzoek van marktonderzoeker Nielsen blijkt dat na twee weken van sterke groei het Nederlandse hamstergedrag vermindert.

Dit blijkt uit de omzetten van de Nederlandse supermarkten, meldt zusterblad VMT. De omzetten daalden deze week (week 13) in vergelijking met vorige week (week 12) met -10,2%. Ten opzichte van vorig jaar week 13 steeg de omzet van de supermarkten wel, met 8,6%.  

‘Nieuwe normale’

De lagere omzetgroei van supermarkten laat dus een daling in het hamstergedrag zien. Dit laat volgens Nielsen een vertraging van de immense groei van de verkoop in de supermarkten zien, doordat de consument zich aanpast aan het ‘nieuwe normale. Johan Vrancken, managing director bij Nielsen Benelux: ‘Het aanvankelijke hamstergedrag dat we in week 11 zagen, is nu gekalmeerd in Nederland. Mensen passen zich meer aan het nieuwe ritme aan.’ 

covid-effect

Pasen

Het paasweekend zal dit jaar voor velen anders zijn. Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat 24% van de consumenten minder zal uitgeven dan normaal met Pasen en 17% zelfs veel minder dan normaal. 

Hoewel de manier waarop Nederlandse consumenten hun aankopen doen en feestdagen vieren is veranderd ten opzichte van een paar weken geleden, zijn er nog steeds grote mogelijkheden voor retailers en fabrikanten om te reageren op dit veranderende consumentengedrag’, aldus Vrancken.  

‘Daarmee kunnen zij niet alleen hun bedrijf beschermen, maar ook het Nederlandse moreel versterken. We zien hier geweldige voorbeelden van, bedrijven innoveren en versterken soms juist door Covid-19, en we zullen daar de komende weken zeker meer van zien’, concludeert Vrancken.  

Lees ook
Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl is de eerste supermarkt die in Nederland die start met een pilot op de Eco-Score, het nieuwe label dat consumenten moet helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Die vraag probeert het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met supermarktketen Hoogvliet te beantwoorden. In de winkel werken de nudges, maar hoe zit dat online?

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.