Nieuwe beweegrichtlijnen Gezondheidsraad: ‘Meer bewegen en minder stilzitten’

attachment-beweegrichtlijn-2017

De gezondheidsraad heeft vandaag een nieuwe beweegrichtlijn gepubliceerd die in de plaats zou moeten komen van de oude Nederlandse Norm Gezond Bewegen, de Fitnorm en de Combinorm. In de nieuwe richtlijnen beveelt de raad nu ook aan om spier- en botversterkende oefeningen te doen en om niet te veel te zitten. ‘Het is van groot belang voor de volksgezondheid dat de Nederlandse bevolking blijvend meer gaat bewegen’, aldus voorzitter Van Gool van de raad in de aanbiedingsbrief aan de minister.

Minimaal zouden volwassenen twee en een half uur per week matig intensief moeten bewegen (bijvoorbeeld wandelen of fietsen) en kinderen dagelijks minstens een uur. Ruim de helft van de volwassenen en kinderen haalt de nieuwe richtlijnen niet, volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Meer bewegen, minder stilzitten

De raad schrijft in zijn advies Beweegrichtlijnen 2017 dat er veel gezondheidswinst te boeken is als Nederlanders meer zouden gaan bewegen. De raad adviseert de minister van VWS dan ook te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten. Daarbij stelt de raad samenwerking voor met bijvoorbeeld lokale overheden, bedrijven en scholen.

Minder chronische ziekten

Voldoende bewegen verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen, brengt de raad in de richtlijn naar voren. Ook zijn er aanwijzingen dat het de kans op borst- en darmkanker zou kunnen verkleinen. Bij ouderen verlaagt bewegen bovendien het risico op botbreuken en verbetert het de loopsnelheid en spierkracht. Voor kinderen is bewegen belangrijk, omdat het onder meer de kans op depressieve symptomen vermindert en de botkwaliteit verbetert, net als de spierkracht en fitheid. Uit onderzoek blijkt dat de gunstige effecten toenemen met de hoeveelheid bewegen: meer bewegen is beter, aldus de raad.

Oude richtlijnen vervangen

Op advies van het ministerie van VWS heeft de Gezondheidsraad de recente wetenschappelijke inzichten over de relatie tussen bewegen en gezondheid onderzocht en zijn bevindingen gehouden naast de bestaande beweegrichtlijnen, om ze vervolgens te verwerken in de nieuwe Beweegrichtlijnen 2017 voor volwassenen, ouderen en kinderen. Samenvattend:

Beweegrichtlijnen

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

• Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

• Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

• Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.

• En: voorkom veel stilzitten.


Voor kinderen van vier tot en achttien jaar geldt de volgende beweegrichtlijn:

• Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

• Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

• Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.

• En: voorkom veel stilzitten.

Lees ook
Microbioom, leefomgeving en gezondheidskansen onder de loep

Microbioom, leefomgeving en gezondheidskansen onder de loep

De samenstelling van het microbioom van de darm wordt mede bepaald door ongezonde omgevingsfactoren. Dat zorgt ervoor dat verschillen in sociaal-economische achtergrond en leefmilieu kunnen leiden tot een ander ziekteverloop en ongelijke gezondheidskansen.

Gezondheidsraad publiceert voedingsadvies voor zwangeren

Gezondheidsraad publiceert voedingsadvies voor zwangeren

Twee keer per week vis; foliumzuur en vitamine D slikken; en voldoende calcium, jodium en ijzer consumeren. Zo luidt de kern van een serie voedingsaanbevelingen voor zwangeren die de Gezonheidsraad vandaag presenteert.

Nieuwe methode brengt menselijke fermentatie in beeld

Nieuwe methode brengt menselijke fermentatie in beeld

Wetenschappers gaan in een nieuw onderzoeksproject voor het eerst de fermentatie in menselijke darmen meten via de adem.