Nieuwe etiketten en vermelding van allergenen op niet-voorverpakte eetwaren

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

Vanaf 13 december moeten de etiketten op voedingsmiddelen de consument duidelijke, volledige en meer leesbare informatie verstrekken. Bovendien moeten, zo laat de FOD Economie weten, alle handelaars die niet-voorverpakte eetwaren verkopen, de consument kunnen informeren over de aanwezigheid van allergenen in hun producten. De Federale Overheids Dienst zet de regels op een rijtje.

De Europese Unie versterkt vanaf 13 december 2014 de regels voor de etikettering van voedingsmiddelen. Een nieuwe EU-verordening vervangt de Belgische reglementering en breidt de huidige etiketteringsregels uit. De vóór 13 december in de handel gebrachte producten die nog niet conform de nieuwe bepalingen zijn, mogen worden verkocht zolang de voorraad strekt. 

Allergenen

Daarenboven wordt de aangifte van de belangrijkste allergenen verplicht voor niet-voorverpakte voedingswaren, met inbegrip van eetwaren verkocht in de horeca, in slagerijen, bakkerijen, schoolrefters, … De basisregel komt erop neer dat deze informatie op vraag van de consument onmiddellijk beschikbaar moet zijn. Deze informatie moet schriftelijk worden meegedeeld, maar kan ook onder bepaalde omstandigheden mondeling gegeven worden. 

Allergenen op het etiket

Ook op de etiketten wordt aan allergenen bijzondere aandacht geschonken. Allergenen moeten al geruime tijd vermeld worden op voorverpakte voedingsmiddelen, maar deze informatie moet nu duidelijk apart van de rest van de lijst met ingrediënten aangegeven worden, bijvoorbeeld door het gebruik van een andere letterkleur of een andere typografie. 

Nieuwe etiketteringsregels

De leesbaarheid van de etiketten wordt verbeterd door een minimale lettergrootte vast te leggen (de hoogte van de letter ‘x’ moet minimum 1,2 mm zijn of 0,9 mm voor verpakkingen waarvan de grootste zijde kleiner is dan 80 cm²). 

Verkoop via internet

De verkoop van voedingsmiddelen via internet wordt eveneens beter omkaderd. Wanneer een voorverpakt voedingsmiddel op afstand wordt verkocht, moet de belangrijkste verplichte informatie (ingrediënten, allergenen, …) vóór verkoop worden meegedeeld, bijvoorbeeld op de website. 

Plantaardige oliën en vetten

Wat plantaardige oliën en vetten betreft, moet de precieze oorsprong in de lijst met ingrediënten worden vermeld, bijvoorbeeld koolzaadolie, palmolie, … 

Land van herkomst

De vermelding van het land van oorsprong was al verplicht voor rundvlees en is dit vanaf 1 april 2015 ook voor vers, gekoeld of ingevroren (niet-bewerkt) vlees van varkens, schapen, geiten of gevogelte. 

Voedingswaarde

De etikettering van de voedingswaarde is eind 2016 verplicht voor de meeste voorverpakte eetwaren. Het betreft de vermelding van de energetische waarde evenals van het vetgehalte, verzadigde vetzuren, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout. Om verwarring te vermijden, wordt natrium als ‘zout’ vermeld. Als de verpakking al een voedingswaarde-etiket bevat, moet dit vanaf 13 december worden aangepast aan de nieuwe bepalingen. 

Alcoholische dranken

Voor alcoholische dranken (> 1.2 % alcohol) blijven de vermelding van de voedingswaarde en de lijst met ingrediënten facultatief. Maar als de voedingswaarde vrijwillig wordt weergegeven, mag ze beperkt worden tot de vermelding van de calorieën. 

Invriesdatum

De invriesdatum zal op verpakkingen van diepgevroren vlees (vb. koteletten), bereidingen van diepgevroren vlees (vb. worst) of niet-bewerkte ingevroren visproducten (vb. visfilets, schaaldieren) moeten worden aangegeven. 

IJsbedekte eetwaren

Voor met ijs bedekte eetwaren (vb. diepgevroren scampi in een ijslaag) zal de nettohoeveelheid voortaan worden aangegeven, zonder het gewicht van het ijs. 

Toezicht

Het toezicht op de naleving van deze bepalingen valt onder de bevoegdheid van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en van de Economische Inspectie van de FOD Economie.

 

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...