Nieuwe WHO-aanbevelingen vetinname

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft recentelijk de aanbevelingen voor vetinname geactualiseerd. In het rapport Tussentijdse samenvatting van conclusies en aanbevelingen over totaal van vet en vetzuren wijzen zij erop dat het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet het risico op coronaire hartziekten verlaagt.

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft recentelijk de aanbevelingen voor vetinname geactualiseerd. In het rapport Tussentijdse samenvatting van conclusies en aanbevelingen over totaal van vet en vetzuren wijzen zij erop dat het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet het risico op coronaire hartziekten verlaagt.

De nieuwe WHO-aanbeveling voor het totaal van omega-3 en -6 vetzuren is vastgesteld op zes tot elf energieprocent. Uit het rapport blijkt ook een samenhang tussen een hoge inname van meervoudig onverzadigde vetzuren en een lager risico op diabetes.

Omega-3 en -6 vetzuren zijn essentiële vetten. Dit betekend dat ze niet door het lichaam gemaakt kunnen worden en dus via de voeding ingenomen moeten worden. Deze vetzuren komen voor in vis en plantaardige oliën, zoals zonnebloem- en lijnzaadolie. Ook worden ze toegevoegd aan sommige producten, bijvoorbeeld margarine.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...