Nog steeds gesjoemel met voedsel

attachment-Vlees-gehakt

Drie jaar na de paardenvleesaffaire zijn er nog steeds veel problemen met de echtheid van levensmiddelen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond die ruim 150 producten onderzocht die fraudegevoelig zijn. Eén op de vijf keer had een product een afwijking.

In totaal werden 156 producten onderzocht op authenticiteit. Bij 21% van deze producten werden afwijkingen geconstateerd. De voornaamste afwijkingen werden gevonden in  manukahoning, waar de echtheid in 50% van de gemeten producten afweek. Daarna vond de bond de meeste afwijkingen in lamsvlees (47%), extra vergine olijfolie (31%), oregano (11%) en kabeljauw (3%).

Nul procent lamsvlees

Voor lamsvleesonderzoek werden 10 lamscurries, 10 porties lamsgehakt en 10 keer lamsshoarma of kebab gekocht. 14 van de minstens 30 bleken niet uit puur lamsvlees te bestaan. Zes keer zat er helemaal geen lamsvlees in. In plaats daarvan bevatte het  product rund- of kalkoenvlees.

DNA analyses

Methodes die veel worden gebruikt om de echtheid van producten te controleren zijn gebaseerd op DNA-analyses, spectroscopie en isotopenanalyse. Ook worden financiële controles toegepast om in- en uitgaande stromen bij bedrijven te onderzoeken.

Olijvenblaadjes strooien

‘Het is toch te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar vervolgens iets krijgt dat geen lamsvlees  bevat’, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. ‘Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgends vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.’

Maatregelen

Drie jaar geleden, na de paardenvleesaffaire, presenteerde de Consumentenbond zeven maatregelen tegen voedselfraude. ‘Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren’, aldus Combée.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Questionmark: 'Supermarkt, gebruik je macht tegen ontbossing en voor biodiversiteit'

Stichting Questionmark start een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de duurzaamheid van Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Dirk, Coop en Ekoplaza. In dit artikel worden aandachtspunten genoemd voor het onderzoek.Met het vergelijkingsonderzoek “Superlijst Groen” maakt Questionmark een ranglijst van supermarkten op basis van hun duurzaamheid. Voor dit...

Consumentenbond: ‘Fabrikanten zetten consumenten andermaal op het verkeerde been rond gezonde voeding’

Onschuldige marketing of bewuste misleiding? In een artikel ‘Toch niet zo gezond’ in de Consumentengids van februari trekt de Consumentenbond fel van leer tegen een aantal fabrikanten die de regels rond gezondheidsclaims niet zo nauw lijken te nemen.Fabrikanten gebruiken nog steeds claims, afbeeldingen en namen om hun producten een gezond imago te geven. Hiermee zetten ze consumenten op het verkeerde been, vindt de Consumentenbond. ‘Of het nu gaat om productnamen, afbeeldingen of claims: de voorkant van de verpakkingen van levensmiddelen laat producten nogal eens gezonder lijken dan ze zijn’, zegt...

Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Top 10 trends voor 2021 volgens Euromonitor

Corona heeft wereldwijd het leven ingrijpend veranderd. Dit resulteert ook in veranderende consumentenbehoeften. Euromonitor signaleert in haar trendrapport 10 trends voor 2021 als gevolg van de coronapandemie. Zusterblad VMT dook in het rapport en zet de trends op een rij.Euromonitor deed onderzoek naar consumentenbehoeften en de daaruit voortvloeiende...