Nog steeds gesjoemel met voedsel

attachment-Vlees-gehakt

Drie jaar na de paardenvleesaffaire zijn er nog steeds veel problemen met de echtheid van levensmiddelen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond die ruim 150 producten onderzocht die fraudegevoelig zijn. Eén op de vijf keer had een product een afwijking.

In totaal werden 156 producten onderzocht op authenticiteit. Bij 21% van deze producten werden afwijkingen geconstateerd. De voornaamste afwijkingen werden gevonden in  manukahoning, waar de echtheid in 50% van de gemeten producten afweek. Daarna vond de bond de meeste afwijkingen in lamsvlees (47%), extra vergine olijfolie (31%), oregano (11%) en kabeljauw (3%).

Nul procent lamsvlees

Voor lamsvleesonderzoek werden 10 lamscurries, 10 porties lamsgehakt en 10 keer lamsshoarma of kebab gekocht. 14 van de minstens 30 bleken niet uit puur lamsvlees te bestaan. Zes keer zat er helemaal geen lamsvlees in. In plaats daarvan bevatte het  product rund- of kalkoenvlees.

DNA analyses

Methodes die veel worden gebruikt om de echtheid van producten te controleren zijn gebaseerd op DNA-analyses, spectroscopie en isotopenanalyse. Ook worden financiële controles toegepast om in- en uitgaande stromen bij bedrijven te onderzoeken.

Olijvenblaadjes strooien

‘Het is toch te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar vervolgens iets krijgt dat geen lamsvlees  bevat’, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. ‘Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgends vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.’

Maatregelen

Drie jaar geleden, na de paardenvleesaffaire, presenteerde de Consumentenbond zeven maatregelen tegen voedselfraude. ‘Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren’, aldus Combée.

Lees ook
‘Nudging’ in mobiele app helpt consument bij gezondere keuze

‘Nudging’ in mobiele app helpt consument bij gezondere keuze

Het toepassen van nudging in een supermarkt-app kan de consument helpen gezondere producten te kiezen.Dat blijkt uit onderzoek van mobiele app-ontwikkelbureau Nakko en Tilburg University naar de invloed van nudges in het aankoopproces. De resultaten worden momenteel verder uitgewerkt tot een publicatie. Het is onderdeel van een lopend onderzoek naar...

Nederlanders besparen 3.565 ton CO2 door het eten van minder vlees

Nederlanders besparen 3.565 ton CO2 door het eten van minder vlees

Nederlanders hebben tijdens de Vega Favorieten-campagne 3.565 ton aan uitstoot van CO2 bespaard door het eten van minder vlees. De campagne liep dit najaar van 26 oktober tot en met 15 november.De besparing blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vega Favorieten-campagne door Blonk Consultants. De behaalde CO2-besparing staat gelijk aan meer dan 20...

Consument wil extra betalen voor duurzame verpakking

Consument wil extra betalen voor duurzame verpakking

Het merendeel van de consumenten vindt duurzame verpakkingen belangrijk bij aankoop van groente en fruit. Ruim een derde is bereid hier meer voor te betalen. Consumenten zijn echter nog onvoldoende bekend met de milieu-impact en het nut van verpakkingen.Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. Het rapport is hier te downloaden....