NVWA publiceert handboek Voedingssupplementen voor het bedrijfsleven

supplementen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft het nieuwe Handboek Voedingssupplementen, verrijkte levensmiddelen en kruidenpreparaten gepubliceerd. Het handboek is bedoeld voor het bedrijfsleven als hulpmiddel om ervoor te zorgen dat zij voldoet aan de Nederlandse en Europese Warenwet.

Het handboek gaat vooral over wettelijke eisen die gelden voor ingrediënten of stoffen die in producten mogen zitten. Het bevat tips en uitleg van regels, bijvoorbeeld over de maximale dagdosering vitamine B6 die in supplementen aanwezig mag zijn of de wettelijke regulering van de maximale hoeveelheid cholesterolremmers. Verschillende stakeholders en brancheverenigingen leverden input voor het handboek.

Handhaving NVWA

In het handboek wordt ook aandacht besteed aan de handhaving door de NVWA en het geldende interventiebeleid. Verder worden de algemene Nederlandse en Europese regels voor voedingssupplementen, kruidenpreparaten en verrijkte levensmiddelen beschreven en toegelicht.

Bron: NVWA

Lees ook
Nut en risico’s van voedingssupplementen

Nut en risico’s van voedingssupplementen

Vitamines en mineralen zijn nodig voor het behoud van een goede gezondheid en de preventie van chronische ziekten. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon levert voor veel mensen voldoende van deze microvoedingsstoffen (1). Het slikken van een vitaminen/mineralensupplement geeft voor hen geen extra gezondheidsvoordeel (2).

Helft van de Nederlanders gebruikt wel eens voedingssupplementen

Helft van de Nederlanders gebruikt wel eens voedingssupplementen

56% procent van de Nederlanders heeft in het afgelopen jaar een of meerdere voedingssupplementen gebruikt. Dat blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 5.000 Nederlanders.

Wees nog fitter tijdens het sporten met gezonde voeding

Wees nog fitter tijdens het sporten met gezonde voeding

Eiwitrijke voeding Gezonde voeding zorgt dat je veel fitter in je vel zit. Door jouw fitte gestel zullen ook je sportprestaties omhooggaan. Dit komt doordat gezonde voeding en eiwitten energie geven. Tevens geven ze een verzadigd gevoel zodat je minder snel snakt naar zoetigheid. Eiwitten in de ochtend bij het ontbijt zitten in kwark, yoghurt, melk,...

Niets meer missen over voeding?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief