Ochtendtussendoortje vertraagt gewichtsverlies bij vrouwen

attachment-weegschaal

Vrouwen die tijdens hun dieet tussen het ontbijt en de lunch een tussendoortje nemen vallen minder af dan vrouwen die geen ochtendsnack nemen.

Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek van  het Fred Hutichison Cancer Research Centre. De resultaten van de studie worden in de decembereditie van the Journal of the American Dietetic Association gepubliceerd.


Tussendoortje

De studie onderzocht een jaar lang het gewichtverlies bij 123 vrouwen rond de 58 jaar met overgewicht of obesitas. De onderzoekers verdeelden de deelnemers in twee dieetgroepen. De vrouwen die in de ochtend een tussendoortje namen verloren 7 procent lichaamsgewicht, vrouwen die dit niet deden verloren 11 procent van hun lichaamsgewicht. De studie toonde ook aan dat vrouwen die dagelijks meer dan twee tussendoortjes aten een hogere vezelinname hadden. Dit komt omdat het middagtussendoortje meestal uit fruit of groente bestaat.


Interval

De onderzoekers denken dat vrouwen die in de ochtend een tussendoortje nemen minder afvallen omdat er een korte interval zit tussen het ontbijt en de lunch. Volgens de onderzoekers stilt het tussendoortje op dat moment niet het hongergevoel.


Lees ook op voedingnu.nl:

Afvallers hebben geen vertrouwen in crashdieet

‘Jaar lang honger na dieet’

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...