Onderzoek: behandeling ondervoeding betaalt zich ruimschoots terug

attachment-140910090802Etenziekenhuisresized2880x2880cropped204253131137

Voor elke euro die men steekt in de behandeling van een ondervoed persoon verdient de maatschappij 1,90 tot 4,20 euro terug. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Ondervoeding onderschat’ van het onderzoeksbureau Sociaal Economisch Onderzoek (SEO).

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD). Volgens VNFKD ontbrak er een totaalstudie gericht op de Nederlandse situatie.

Ondervoeding in cijfers

Ondervoeding kwam in 2011 bij ruim 1 op de 5 ziekenhuispatiënten en bij 1 op de 6 bewoners van verzorgings- en verpleegtehuizen voor. De gemiddelde ligduur in ziekenhuizen van ondervoede patiënten is 28 procent langer dan de gemiddelde ligduur van niet-ondervoede patiënten. Naast dat ziektegerelateerde ondervoeding voor hogere zorgkosten in ziekenhuizen en verpleeg- en verzorgingstehuizen zorgt, leidt ondervoeding tevens tot 400 doden per jaar. In 2011 bedroegen de totale kosten van ondervoeding in Nederland 1,8 miljard euro plus de niet-gekwantificeerde zorgkosten voor thuiswonenden.

Analyse kosten en baten

In het onderzoek is een kosten-baten analyse uitgevoerd van het gebruik van medische voeding door ondervoede ouderen die in een ziekenhuis zijn opgenomen. Deze behandeling kost per patiënt 740 euro. Per patiënt in de patiëntgroepen 65-69 en 80-84 jaar levert een behandeling netto baten op van 1433 tot 3105 euro per behandeling. De behandeling van ziektegerelateerde ondervoeding kost in verpleegtehuizen gemiddeld 10597 euro per ondervoed persoon. Wanneer alle zieke en ondervoede 65-plussers medische voeding zouden gebruiken leidt dit naar schatting tot totale netto baten van 52 miljoen tot 112 miljoen euro per jaar.  

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...