Onderzoek Stanford University: darmflora heeft baat bij fermentatierijke voeding

fermented

Een eetpatroon dat rijk is aan gefermenteerde voeding zorgt voor lagere ontstekingswaarden en een grotere microbiële diversiteit van de darmflora. Kan een voedingsinterventie de prevalentie van chronische inflammatoire ziekten verlagen?

Eet je regelmatig gefermenteerd voedsel, dan vergroot dat de diversiteit van je microbioom. Dat concluderen onderzoekers van Stanford University of Medicine na een studie met 36 volwassenen die 10 weken lang volgens een gefermenteerd of vezelrijk voedselpatroon aten. Denk daarbij aan bijvoorbeeld yoghurt, hüttenkäse en gefermenteerde groenten zoals kimchi. Hoe meer gefermenteerd voedsel de deelnemers consumeerden, hoe groter de groei in diversiteit van hun microbioom. De onderzoekers publiceerden hun resultaten in Cell.

Het team wilde testen of een voedingsinterventie gericht op het microbioom mogelijk een oplossing is voor de stijgende prevalentie van chronische inflammatoire ziekten, legt professor en directeur voedingsstudies Christopher Gardner uit in het persbericht van Stanford Medicine. “Een microbioom met een lage diversiteit is verbonden aan obesitas en diabetes.” Justin Sonnenburg, associate professor microbiologie en immunologie, vindt de bevindingen verbluffend. “Het is een van de eerste voorbeelden van hoe een eenvoudige verandering in het dieet het microbioom reproduceerbaar kan veranderen in een cohort van gezonde volwassen.”

De onderzoekers zagen bij de deelnemers die fermentatierijk aten ook een verlaging van diverse ontstekingswaarden. Een van de 19 inflammatoire eiwitten die waren gedaald was interleukine 6, een stof die mogelijk verbonden is aan onder andere diabetes type 2, reumatoïde artritis en stress.

De controlegroep volgde een vezelrijk voedingspatroon en bij hen waren de inflammatoire eiwitten ongewijzigd. En ondanks de hoge inname van peulvruchten, zaden, volkoren granen, noten, groente en fruit, was er ook geen verandering in de diversiteit van het microbioom te zien. Dat verbaast de onderzoekers, want ze hadden een positief effect op de microbiële diversiteit van de darmflora wel verwacht. “De resultaten suggereren dat een verhoogde vezelinname over een korte tijdsperiode onvoldoende is om de microbiële diversiteit te vergroten”, vertelt Erica Sonnenburg, senior onderzoeker in fundamentele levenswetenschappen, microbiologie en immunologie.

Het onderzoeksteam wil de studie voortzetten en de effectiviteit van andere voedingsinterventies testen. Dat is belangrijk, omdat voedingspatronen gericht op het microbioom de immuunstatus van een persoon kunnen veranderen, aldus Gardner. Dat maakt het mogelijk een veelbelovende manier om ontstekingen te verminderen.

Meer informatie over de studie en het persbericht vind je hier.

Dit nieuwsbericht staat ook in Voeding Nu 5. 

Lees ook
Technologie om je buikgevoel te meten

Technologie om je buikgevoel te meten

OnePlanet Research Center ontwikkelt samen met imec een slimme pil, die belangrijke gezondheidsparameters en ontstekingen in de darmen kan meten. Onderzoek in het slecht toegankelijke maagdarmkanaal wordt daarmee een stuk eenvoudiger en dat biedt kansen voor het verbeteren van de darmgezondheid.

Microbioom, leefomgeving en gezondheidskansen onder de loep

Microbioom, leefomgeving en gezondheidskansen onder de loep

De samenstelling van het microbioom van de darm wordt mede bepaald door ongezonde omgevingsfactoren. Dat zorgt ervoor dat verschillen in sociaal-economische achtergrond en leefmilieu kunnen leiden tot een ander ziekteverloop en ongelijke gezondheidskansen.

Nieuwe methode brengt menselijke fermentatie in beeld

Nieuwe methode brengt menselijke fermentatie in beeld

Wetenschappers gaan in een nieuw onderzoeksproject voor het eerst de fermentatie in menselijke darmen meten via de adem.