Onduidelijkheid over Yakult

attachment-Yakult1

Er is onduidelijkheid over de werking van probiotica, Yakult in het bijzonder. De EFSA heeft de claim, dat Yakult de afweer in het bovenste gedeelte van de luchtwegen bevordert, afgewezen. Professor Véronique Verhoeven publiceert binnenkort een nieuwe studie, die wel een effect bewijst.

In het onderzoek van Verhoeven kregen driehonderd bejaarden gedurende zes maanden iedere dag een flesje Yakult. Driehonderd anderen kregen een placebo. Er werd bijgehouden of ze klachten hadden aan de luchtwegen. Yakult-drinkers hadden een kwart minder klachten.

 

EFSA wijst af

De EFSA vond dat er onvoldoende bewijskracht was, omdat de luchtwegklachten onvoldoende gedefinieerd zijn. Verhoeven is het daar niet mee eens: 'Verkoudheden zijn niet definieerbaar, omdat ze niet meetbaar zijn in het bloed. Wij constateerden dat er een kwart minder klachten waren. Voor die bejaarden is dat een belangrijk gezondheidseffect.'

 

Claim

De afgekeurde claim staat los van de Nederlandse claims beoordeelt door en opgenomen in de gedragscode van het Voedingscentrum. Die claims stellen in grote lijnen dat één portie Yakult de stoelgang verbetert en kan bijdragen aan een evenwichtige darmflora.

 

Lees ook:

Specifieke claim Yakult afgewezen door EFSA

Het beoordelingsrapport van het Voedingscentrum

Het beoordelingsrapport van de EFSA

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...