Ook België strijdt tegen kindermarketing

attachment-Kind-met-koekje

Het zelfregulerende initiatief van de voedingssector van buurland België, De Belgian Pledge, breidt uit om de kindermarketing verder de kop in te drukken. Zo breidt het initiatief uit naar negen nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media en interactieve spelletjes.

De Belgian Pledge zet zich vanaf 2012 al in tegen marketing van voedingsmiddelen bedoeld voor kinderen jonger dan twaalfjaar. Het initiatief werd opgericht door de Federatie van de Voedingsindustrie (FEVIA), de Vertegenwoordiger van de Belgische Handelaars en Cateraars (COMEOS) en de Unie van de Belgische Adverteerders (UBA).

Obesitas en overgewicht

“De cijfers bewijzen het: obesitas en overgewicht blijven een maatschappelijke uitdaging, ook bij kinderen. Alle betrokken partijen moeten daarbij samen de verantwoordelijkheid nemen en ook de voedingsindustrie heeft daarin een rol te spelen,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter FEVIA.

Voedingskundige criteria

Zo wil het initiatief geen reclame voor voeding en dranken wanneer deze producten niet voldoen aan de voedingskundige criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten die zorgen voor een verbeterde samenstelling, als vezels. Ook mogen deze producten niet worden gepromoot binnen de communicatie van basisscholen.

Verder bestrijden van kindermarketing

Toch komen kinderen jonger dan twaalfjaar nog steeds in aanraking met promotiemateriaal van de producten die niet voldoen aan de criteria. Om dit verder te bestrijden breidt het initiatief uit naar de volgende negen communicatiekanalen:

  • Bedrijfsprofielen op social media
  • Mobile en SMS marketing
  • Direct marketing
  • Product placement
  • Interactieve spelletjes
  • Outdoor marketing
  • Radio marketing
  • Bioscoop
  • DVD/CD-ROM

Deze kanalen mogen naast de TV reclames, drukwerk en in basisscholen geen marketing omvatten van ongezonde producten voor kinderen. Tot nu toe zijn de verpakkingen van producten en reclames in winkels niet opgenomen in de Belgian Pledge. Zij moeten voldoen aan de Reclamecode voor voedingsmiddelen.

Lees ook
Voortdurende coronacrisis heeft lange termijn invloed op leefstijl kinderen

Voortdurende coronacrisis heeft lange termijn invloed op leefstijl kinderen

De kloof tussen kinderen die gezond en ongezond leven wordt als gevolg van de coronacrisis en de lockdowns alleen maar groter. Dat blijkt uit de nieuwste resultaten van een onderzoek van kinderartsen van het Maastricht UMC+ en andere ziekenhuizen.De Maastrichtse kinderarts Anita Vreugdenhil pleit voor een landelijke aanpak om de leefstijl van kinderen...

Omega-3-vetzuren mogelijk beschermend tegen astma bij kinderen

Omega-3-vetzuren mogelijk beschermend tegen astma bij kinderen

Kinderen met het veel voorkomende FADS-gen zouden hun kans op astma kunnen verminderen door meer omega-3-vetzuren via de voeding in te nemen. Dat blijkt uit een nieuw internationaal onderzoek.Er is een schaars bewijs voor de relatie tussen de inname van omega-3-vetzuren in de kindertijd en het risico op astma. De onderzoekers gingen in hun studie na...

Productnieuws: Daily Baby-voeding wint innovatieprijs

Productnieuws: Daily Baby-voeding wint innovatieprijs

Daily Baby is als winnaar uit de bus is gekomen van de Rising Star Award. Het is een nieuwe prijs voor start-ups als onderdeel van de Gezonde Innovatie Award. Het bedrijf won de prijs met zijn babyhapjes.Daily baby produceert babyvoeding met biologische ingrediënten die je tot 21 dagen in de koelkast kunt bewaren. Er zijn zes verschillende blends ontwikkeld,...