Ook België strijdt tegen kindermarketing

attachment-Kind-met-koekje

Het zelfregulerende initiatief van de voedingssector van buurland België, De Belgian Pledge, breidt uit om de kindermarketing verder de kop in te drukken. Zo breidt het initiatief uit naar negen nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media en interactieve spelletjes.

De Belgian Pledge zet zich vanaf 2012 al in tegen marketing van voedingsmiddelen bedoeld voor kinderen jonger dan twaalfjaar. Het initiatief werd opgericht door de Federatie van de Voedingsindustrie (FEVIA), de Vertegenwoordiger van de Belgische Handelaars en Cateraars (COMEOS) en de Unie van de Belgische Adverteerders (UBA).

Obesitas en overgewicht

“De cijfers bewijzen het: obesitas en overgewicht blijven een maatschappelijke uitdaging, ook bij kinderen. Alle betrokken partijen moeten daarbij samen de verantwoordelijkheid nemen en ook de voedingsindustrie heeft daarin een rol te spelen,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter FEVIA.

Voedingskundige criteria

Zo wil het initiatief geen reclame voor voeding en dranken wanneer deze producten niet voldoen aan de voedingskundige criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten die zorgen voor een verbeterde samenstelling, als vezels. Ook mogen deze producten niet worden gepromoot binnen de communicatie van basisscholen.

Verder bestrijden van kindermarketing

Toch komen kinderen jonger dan twaalfjaar nog steeds in aanraking met promotiemateriaal van de producten die niet voldoen aan de criteria. Om dit verder te bestrijden breidt het initiatief uit naar de volgende negen communicatiekanalen:

  • Bedrijfsprofielen op social media
  • Mobile en SMS marketing
  • Direct marketing
  • Product placement
  • Interactieve spelletjes
  • Outdoor marketing
  • Radio marketing
  • Bioscoop
  • DVD/CD-ROM

Deze kanalen mogen naast de TV reclames, drukwerk en in basisscholen geen marketing omvatten van ongezonde producten voor kinderen. Tot nu toe zijn de verpakkingen van producten en reclames in winkels niet opgenomen in de Belgian Pledge. Zij moeten voldoen aan de Reclamecode voor voedingsmiddelen.

Lees ook
Schoolproject Panggies groeit uit tot startup

Schoolproject Panggies groeit uit tot startup

Jorik Roodink maakt van zijn Van Hall Larenstein-schoolproject een bedrijf. Roodink richt startup Panggies op waarmee hij pannenkoekenmixen met groentepoeder aanbiedt.Tijdens de studie voedingsmiddelentechnologie ontdekte Roodink dat maar 16 procent van de volwassen Nederlanders de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten eet. Kinderen eten nog minder...

Boeklancering: 77 fabels & feiten over kindervoeding

Boeklancering: 77 fabels & feiten over kindervoeding

‘Tijdens mijn zwangerschap kan ik beter geen koffie drinken’, ‘Het aantal borstvoedingen per etmaal ligt vast’ en ‘Mijn kind mag niet vegetarisch eten’ zijn drie voorbeelden van fabels die worden besproken in het nieuwe boek 77 fabels & feiten over kindervoeding.Voeding Nu sprak met auteur Hans Kraak, (per 1 maart hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift...

HAK onthult het ‘intelligente groentebord’ voor kinderen

HAK onthult het ‘intelligente groentebord’ voor kinderen

Nadat groentefabrikant HAK in december meldde dat het werkte aan de ontwikkeling van een 'intelligent' groentebord dat kinderen moet verleiden dagelijks meer groenten te eten, is het zover. Vandaag presenteert HAK het ‘Helpende Bord’ en onthult de achterliggende inzichten die leidden tot het uiteindelijk ontwerp, vormgeving en kleurstelling.HAK wil...