Ook België strijdt tegen kindermarketing

attachment-Kind-met-koekje

Het zelfregulerende initiatief van de voedingssector van buurland België, De Belgian Pledge, breidt uit om de kindermarketing verder de kop in te drukken. Zo breidt het initiatief uit naar negen nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media en interactieve spelletjes.

De Belgian Pledge zet zich vanaf 2012 al in tegen marketing van voedingsmiddelen bedoeld voor kinderen jonger dan twaalfjaar. Het initiatief werd opgericht door de Federatie van de Voedingsindustrie (FEVIA), de Vertegenwoordiger van de Belgische Handelaars en Cateraars (COMEOS) en de Unie van de Belgische Adverteerders (UBA).

Obesitas en overgewicht

“De cijfers bewijzen het: obesitas en overgewicht blijven een maatschappelijke uitdaging, ook bij kinderen. Alle betrokken partijen moeten daarbij samen de verantwoordelijkheid nemen en ook de voedingsindustrie heeft daarin een rol te spelen,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter FEVIA.

Voedingskundige criteria

Zo wil het initiatief geen reclame voor voeding en dranken wanneer deze producten niet voldoen aan de voedingskundige criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten die zorgen voor een verbeterde samenstelling, als vezels. Ook mogen deze producten niet worden gepromoot binnen de communicatie van basisscholen.

Verder bestrijden van kindermarketing

Toch komen kinderen jonger dan twaalfjaar nog steeds in aanraking met promotiemateriaal van de producten die niet voldoen aan de criteria. Om dit verder te bestrijden breidt het initiatief uit naar de volgende negen communicatiekanalen:

  • Bedrijfsprofielen op social media
  • Mobile en SMS marketing
  • Direct marketing
  • Product placement
  • Interactieve spelletjes
  • Outdoor marketing
  • Radio marketing
  • Bioscoop
  • DVD/CD-ROM

Deze kanalen mogen naast de TV reclames, drukwerk en in basisscholen geen marketing omvatten van ongezonde producten voor kinderen. Tot nu toe zijn de verpakkingen van producten en reclames in winkels niet opgenomen in de Belgian Pledge. Zij moeten voldoen aan de Reclamecode voor voedingsmiddelen.

Lees ook
HAK onthult het ‘intelligente groentebord’ voor kinderen

HAK onthult het ‘intelligente groentebord’ voor kinderen

Nadat groentefabrikant HAK in december meldde dat het werkte aan de ontwikkeling van een 'intelligent' groentebord dat kinderen moet verleiden dagelijks meer groenten te eten, is het zover. Vandaag presenteert HAK het ‘Helpende Bord’ en onthult de achterliggende inzichten die leidden tot het uiteindelijk ontwerp, vormgeving en kleurstelling.HAK wil...

Onderzoekers vragen kritisch te zijn op richtlijnen voor het praten met kinderen over gewicht

Onderzoekers vragen kritisch te zijn op richtlijnen voor het praten met kinderen over gewicht

Zorgverleners die gebruik maken van richtlijnen voor het voeren van gesprekken met kinderen over hun gewicht moeten kritisch zijn. De richtlijnen blijken niet altijd wetenschappelijk onderbouwd en goed toepasbaar te zijn.Dat meldt een studie van het Center for Weight, Eating and Lifestyle Science (WELL Center) aan het College of Arts and Sciences aan...

Stimuleren van de groente- en fruitconsumptie via kinderdagverblijven

Stimuleren van de groente- en fruitconsumptie via kinderdagverblijven

Het kinderdagverblijf lijkt de ideale plaats om het eten van groente en fruit door kinderen te bevorderen. In samenwerking met kinderdagverblijven en diverse bedrijven, testten onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research en het Louis Bolk Instituut daarom diverse methoden om juist daar jonge kinderen te stimuleren meer groente en fruit te eten.Het...