‘Ook Honig buigt voor chemofobie van consument’

attachment-HONIG-NASI-SPECIAAL-38g

Hoewel er voedingskundig gezien geen noodzaak voor is, haalt de producent van Honing de toevoeging van mononatriumglutamaat (MSG, E625) uit zijn producten. Reden, chemofobie en bezorgdheid van de consument rond E-nummers.

‘Hoewel wij weten dat MSG een goedgekeurde hulpstof is en gebruik ervan geen negatieve gevolgen kent voor de gezondheid, zetten we productkwaliteit volgens onze consumenten voorop en verwijderen we MSG als ingrediënt’, zegt Anniek Dijkman Senior Brand Manager Honig. Ze licht de keuze van Honig toe in een artikel in het septembernummer van Voeding Nu, waarin de productinnovatie van moederbedrijf Kraft/Heinz centraal staat.

AH en SPA

De trend naar etiketten zonder E-nummers, ook wel clean label genoemd, lijkt met de stap van Honig onverminderd door te zetten. In juni kondigde Albert Heijn al aan MSG uit zijn huismerkproducten te halen. En in maart opende Spadel, producent van Spa, een aseptische productielijn, zodat het bedrijf koolzuurhoudende limonades zonder bewaarmiddelen en kunstmatige kleurstoffen kan produceren.

Natuurlijkheid

In het huidige productinnovatietraject van Honig zijn 63 recepturen met in totaal meer dan 260 ingrediënten onder de loep genomen. Hierin zijn onder meer de reacties van consumenten op verschillende ingrediënten meegewogen, zoals die rond MSG: ‘Gevaarlijk!! De “E” is beangstigend.’ De data over de houding en perceptie van consumenten verkreeg Honig door kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Consumenten geven aan 'natuurlijkheid' een belangrijk aspect van hun eten te vinden.

Lees ook
Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

Radar: ‘Bijna 90% wil 'ongezond-waarschuwing' op voeding’

Radar: ‘Bijna 90% wil 'ongezond-waarschuwing' op voeding’

Uit een poll van televisieprogramma Radar blijkt dat 89 procent van de respondenten het goed zou vinden als er op ongezonde voedingsmiddelen met veel suiker, zout of vet een voedingswaarschuwing staat. De poll werd in januari en februari ingevuld door ruim 3.200 respondenten.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.