Ook internationale groei voor steun aan Fairtrade

De steun voor Fairtrade groeit internationaal zo blijkt uit onderzoek in vijftien landen. Globescan voerde dit onderzoek uit in opdracht van Fairtrade Labelling Organizations International (FLO).

De steun voor Fairtrade groeit internationaal zo blijkt uit onderzoek in vijftien landen. Globescan voerde dit onderzoek uit in opdracht van Fairtrade Labelling Organizations International (FLO).


FLO is de internationale koepel voor het Fairtrade keurmerk, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade. Het onderzoek van Globescan is uitgevoerd in vijftien landen onder 14.500 respondenten. Bijna driekwart van de respondenten vindt het
onvoldoende dat bedrijven zich beperken tot het 'do no harm-principe' (het voorkomen van schade); ze vinden dat bedrijven actief moeten bijdragen aan lokale ontwikkeling in ontwikkelingslanden.

De helft van de ondervraagden (50%) in de vijftien landen kent het Fairtrade keurmerk. Van deze groep heeft negen op de tien (91%) vertrouwen in het keurmerk. 64% van alle ondervraagde consumenten vindt terecht dat Fairtrade strikte standaarden kent. Bijna driekwart (72%) denkt dat onafhankelijke certificatie de beste manier is om ethische claims van bedrijven te controleren.


Volgens Rob Cameron, CEO van de Fairtrade Labelling Organizations International, hebben producenten in ontwikkelingslanden Fairtrade juist in deze zware economische tijden hard nodig: "Het is een enorme aanmoediging om te zien dat de loyaliteit van consumenten voor Fairtrade in deze uitdagende tijden groot blijft. We zijn dank verschuldigd aan de pioniers van Fairtrade die een solide basis hebben opgebouwd.

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...