Oproep tot Nationale dag tégen junkfood voor kinderen

Assorted Junk Food

De directeur van het Yale University Prevention Research Center in de Verenigde Staten, David Kats, roept collega-onderzoekers op een nationale dag te organiseren waarop junkfood voor kinderen wordt geboycot.

‘Het is niet dat ik tegen kindermenu’s of goede marketing ben over goede voeding maar waar ik mij zorgen over maak is de goede marketing over slechte voeding’, zegt Kats in het tijdschrift Open Access. Kats verwacht niet ‘dat het organiseren van deze dag een grote economische impact of veranderingen in voedingsindustrie veroorzaakt.’

Met zijn actie denkt hij wel meer bewustwording en een ‘reality check’ bij ouders en producenten te veroorzaken. ‘Een kritische blik op de producten die de kinderen voorgeschoteld krijgen’, aldus Kats in zijn artikel.

Goede ingrediënten

 

Kinderen leren gedurende hun opvoeding wat ze moeten eten, maar veel kinderen krijgen tegenwoordig iets anders voorgeschoteld als hun ouders. In de afgelopen decennia heeft de industrie kip getransformeerd in kipnuggets en ontbijtgranen voor kinderen zijn niet meer de granen alleen, maar ze zijn voorzien van diverse smaakjes en suikers. Veel producten die speciaal voor kinderen gemaakt zijn bevatten volgens Kats weinig goede ingrediënten. Daar wil hij de aandacht op vestigen.

Marketing

Daarnaast vraag Kats aandacht voor de marketing rond kinderproducten. Ondanks hun mindere samenstelling, hebben veel producten voor kinderen wel een gezonde uitstraling. De aandacht is nodig omdat mede door de marketing het aandeel van junkfood in de dagelijkse voeding van kinderen van 33% naar 50% is gestegen, zo blijkt uit een rapport van het nationale kanker instituut dat Kats in zijn artikel aanhaalt.

Rol van de ouders

 

Volgens Kats staan veel ouders niet stil bij de gevolgen van het eetgedrag van kinderen. De basis voor een gezond lichaam vindt al in de kinderjaren plaats. Dan ontwikkelen de hersenen het lichaam zich het meest. Een ongezond eetpatroon van een kind kan chronische ziekten op latere leeftijd tot gevolg hebben.

Lees verder op Voeding Nu online:

Productnieuws: McDonald’s komt met ‘gezonde’ snacks

Weinig verbetering voedingswaarde fastfoodmenu’s

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...