Oproep tot Nationale dag tégen junkfood voor kinderen

Assorted Junk Food

De directeur van het Yale University Prevention Research Center in de Verenigde Staten, David Kats, roept collega-onderzoekers op een nationale dag te organiseren waarop junkfood voor kinderen wordt geboycot.

‘Het is niet dat ik tegen kindermenu’s of goede marketing ben over goede voeding maar waar ik mij zorgen over maak is de goede marketing over slechte voeding’, zegt Kats in het tijdschrift Open Access. Kats verwacht niet ‘dat het organiseren van deze dag een grote economische impact of veranderingen in voedingsindustrie veroorzaakt.’

Met zijn actie denkt hij wel meer bewustwording en een ‘reality check’ bij ouders en producenten te veroorzaken. ‘Een kritische blik op de producten die de kinderen voorgeschoteld krijgen’, aldus Kats in zijn artikel.

Goede ingrediënten

 

Kinderen leren gedurende hun opvoeding wat ze moeten eten, maar veel kinderen krijgen tegenwoordig iets anders voorgeschoteld als hun ouders. In de afgelopen decennia heeft de industrie kip getransformeerd in kipnuggets en ontbijtgranen voor kinderen zijn niet meer de granen alleen, maar ze zijn voorzien van diverse smaakjes en suikers. Veel producten die speciaal voor kinderen gemaakt zijn bevatten volgens Kats weinig goede ingrediënten. Daar wil hij de aandacht op vestigen.

Marketing

Daarnaast vraag Kats aandacht voor de marketing rond kinderproducten. Ondanks hun mindere samenstelling, hebben veel producten voor kinderen wel een gezonde uitstraling. De aandacht is nodig omdat mede door de marketing het aandeel van junkfood in de dagelijkse voeding van kinderen van 33% naar 50% is gestegen, zo blijkt uit een rapport van het nationale kanker instituut dat Kats in zijn artikel aanhaalt.

Rol van de ouders

 

Volgens Kats staan veel ouders niet stil bij de gevolgen van het eetgedrag van kinderen. De basis voor een gezond lichaam vindt al in de kinderjaren plaats. Dan ontwikkelen de hersenen het lichaam zich het meest. Een ongezond eetpatroon van een kind kan chronische ziekten op latere leeftijd tot gevolg hebben.

Lees verder op Voeding Nu online:

Productnieuws: McDonald’s komt met ‘gezonde’ snacks

Weinig verbetering voedingswaarde fastfoodmenu’s

Meer over
Lees ook
Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina heeft voor het eerst een trendrapport gemaakt voor het jaar 2019-2020. Hieruit komen drie hoofdtrends en ook een aantal microtrends naar voren. Wat waren de bevindingen van het Nederlandse zuivelbedrijf?Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het volgende jaar. Voor het eerst heeft...

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019 in de verkiezing van Wakker Dier. De supermarktketen kreeg 7.000 van de in totaal 19.000 uitgebrachte stemmen.Albert Heijn kreeg zijn nominatie vanwege de verpakking van de AH kip, waarop staat dat de kip ‘meer ruimte’ heeft. Volgens Wakker Dier geeft de supermarktketen haar kippen echter de minste ruimte,...