'Overgewicht en obesitas het beste te voorkomen rond je twintigste'

attachment-Twintiger-overgewicht-A1100x629

Wanneer ervoor wordt gezorgd dat jonge vrouwen niet meer dan 800 gram per jaar aankomen, helpt dit de overgang van een gezond gewicht naar overgewicht en obesitas op veertigjarige leeftijd te voorkomen.

Dit blijkt uit onderzoek aan de University of Queensland in Brisbane, Australië.

In het bijzonder bij vroege twintigers met een gezond BMI, maar met een jaarlijkse gewichtstoename (meer dan 200 gram per jaar) kan volgens de onderzoekers het beste aandacht worden geschonken aan het voorkomen van overgewicht.

18 tot 23 jaar

Volgens de onderzoekers wordt de basis voor een patroon voor gewichtstoename bij jonge vrouwen gelegd in de leeftijd van 18 tot 23 jaar. Het meten van de jaarlijkse gewichtstoename van deze leeftijdsgroep zou volgens hen kunnen identificeren wie een grote kans heeft om op 40-jarige leeftijd overgewicht of obesitas te hebben.

Australian Longitudinal Study on Women’s Health

De onderzoekers willen een verband te vinden tussen de BMI en jaarlijkse toename in lichaamsgewicht van vrouwen tussen 18 en 23 jaar over 16 levensjaren (2000- 2012). Aan het onderzoek deden 4.881 mensen mee die in 2000 tussen 18 en 23 jaar oud waren en destijds een gezond BMI hadden. Data van de deelnemers zijn afkomstig van de Australian Longitudinal Study on Women’s Health, tussen 1996 en 2012.

BMI vergelijk 2000 en 2016

Zo’n zestig procent (59.4%) van de vrouwen behield haar gezonde BMI, een kleine dertig procent (29.0%) kreeg op latere leeftijd overgewicht en een ruime tien procent (11.6%) werd obees. De gemiddelde gewichtstoename was 0,19 kg per jaar bij een gezond BMI, 0,84 kg per jaar bij overgewicht en 1,74 kg per jaar bij obese vrouwen.

Rokers en alleenstaanden focusgroep

Rokende vrouwen en vrouwen die alleenstaand, weduwe of gescheiden zijn, zouden volgens de onderzoekers de belangrijkste focusgroep zijn om vroege preventie van gewichtstoename te bereiken.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Een week lang suikervrij

Een week lang suikervrij

Van 7 t/m 13 juni vindt voor de vierde keer de Nationale Suiker Challenge plaats. Doel: een week lang zonder toegevoegde suikers eten en drinken. Organisator Diabetes Fonds hoopt met de campagne 75.000 mensen zo ver te krijgen.

Column: Proeven doe je met je ogen

Column: Proeven doe je met je ogen

Uit Voeding Nu 3: Of je nu ’s avonds op de bank tv kijkt, door de supermarkt loopt of onderweg bent naar je werk, bijna overal kom je in aanraking met eten en drinken. Veel mensen hebben weinig inzicht in hoe deze voedselomgeving ons gedrag beïnvloedt.