Patiënten met artrose minder pijn door internetprogramma

attachment-knieartrose_cropped-77-446-332-90-1

Patiënten met artrose aan hun knie of heup hebben minder pijn na het volgen van een internetprogramma om meer te bewegen. Ook activiteiten gaan na het volgen van het programma aanmerkelijk beter. Dit blijkt uit onderzoek van Daniël Bossen van het NIVEL.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat patiënten na het volgen van het programma ‘Artrose in beweging’ na drie maanden al beter functioneerden in het dagelijks leven. Activiteiten zoals traplopen, hurken, wandelen en boodschappen doen zijn gemakkelijker geworden en ze hebben minder pijn.

Controlegroep

Voor het onderzoek naar de effectiviteit van het programma werd een groep van 100 patiënten met artrose aan knie en heup 9 weken lang gevolgd tijdens het internetprogramma. Tegelijktijdig startte een controlegroep van 100 patiënten die het programma niet volgden. Metingen werden gedaan aan het begin, na drie maanden en na een jaar. 44 procent van de patiënten die het programma volgden had minder last van artrose, bij de controlegroep was dit 7 procent.

Fysiotherapeuten

Het artroseprogramma is online te volgen en wordt komende tijd uitgebreid met begeleiding door een aantal fysiotherapeuten.

Lees verder op Voeding Nu online:

Nachtelijk toedienen van eiwit aan ouderen verbetert spieropbouw

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...