PlantLab verviervoudigt oppervlakte productielocatie

plantlab klein 2

Beeld: PlantLab

Vanaf november 2021 breidt scale-up PlantLab uit met 11.000 vierkante meter indoor farm in Amsterdam. Op de locatie worden groenten en kruiden geteeld onder gecontroleerde, ideale omstandigheden.

De indoor farm, die na de uitbreiding 15.000 vierkante meter groot is, bevindt zich in de voormalige IBM-typemachinefabriek die tegenwoordig B. Smart City Hub heet, gelegen nabij de ring van Amsterdam. Michiel Peters, CEO van PlantLab, zegt in het persbericht van het bedrijf: “Dit stelt ons in staat om nog meer mensen dicht bij de locatie hier in Amsterdam heel snel na de oogst van kraakvers voedsel te voorzien. We gaan onder meer de teelt van tomaten, komkommer, kruiden en verschillende slasoorten opschalen. Zo kunnen we op grotere schaal dan nu leveren aan online supermarkt Picnic, die letterlijk onze buurman is, en groothandel Van Gelder groente & fruit. Tevens kunnen we onze technologie verder optimaliseren.”

Met de technologie die PlantLab gebruikt kun je overal ter wereld gewassen telen, zelfs op onvruchtbare grond of midden in stedelijke gebieden. Dankzij temperatuur-, vocht- en lichtregulatie groeien gewassen uit tot hun volledige potentie, aldus PlantLab, terwijl er 95% minder water nodig is en geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Licht komt van speciaal ontwikkelde LED’s, die de specifieke kleur licht geven die de plant nodig heeft voor fotosynthese. “Hierdoor hoeft voedsel niet meer over lange afstanden getransporteerd te worden, wat direct leidt tot minder CO2-uitstoot, lagere kosten en minder voedselverspilling”, zegt Peters.

Lees ook
Gezonde Smikkelweken van start

Gezonde Smikkelweken van start

Spoony organiseert voor de tweede keer de Gezonde Smikkelweken, een groenten inspiratie programma voor alle kinderen in de leeftijd 4 tot 12 jaar. Zo’n 50.000 kinderen gaan op zo’n 600 buitenschoolse opvang locaties en thuis op groente ontdekkingstocht. Het doel is om kinderen meer groente te laten eten.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Prentenboek over gezonde voeding voor basisscholen

Studio Groot doneert samen met Koppert Cress een prentenboek over gezonde voeding aan alle basisscholen in Westland en Midden-Delfland. Het boek vertelt kinderen de do’s en don’ts van gezonde voeding en legt uit waarom vitamines belangrijk zijn.