PlantLab verviervoudigt oppervlakte productielocatie

plantlab klein 2

Beeld: PlantLab

Vanaf november 2021 breidt scale-up PlantLab uit met 11.000 vierkante meter indoor farm in Amsterdam. Op de locatie worden groenten en kruiden geteeld onder gecontroleerde, ideale omstandigheden.

De indoor farm, die na de uitbreiding 15.000 vierkante meter groot is, bevindt zich in de voormalige IBM-typemachinefabriek die tegenwoordig B. Smart City Hub heet, gelegen nabij de ring van Amsterdam. Michiel Peters, CEO van PlantLab, zegt in het persbericht van het bedrijf: “Dit stelt ons in staat om nog meer mensen dicht bij de locatie hier in Amsterdam heel snel na de oogst van kraakvers voedsel te voorzien. We gaan onder meer de teelt van tomaten, komkommer, kruiden en verschillende slasoorten opschalen. Zo kunnen we op grotere schaal dan nu leveren aan online supermarkt Picnic, die letterlijk onze buurman is, en groothandel Van Gelder groente & fruit. Tevens kunnen we onze technologie verder optimaliseren.”

Met de technologie die PlantLab gebruikt kun je overal ter wereld gewassen telen, zelfs op onvruchtbare grond of midden in stedelijke gebieden. Dankzij temperatuur-, vocht- en lichtregulatie groeien gewassen uit tot hun volledige potentie, aldus PlantLab, terwijl er 95% minder water nodig is en geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Licht komt van speciaal ontwikkelde LED’s, die de specifieke kleur licht geven die de plant nodig heeft voor fotosynthese. “Hierdoor hoeft voedsel niet meer over lange afstanden getransporteerd te worden, wat direct leidt tot minder CO2-uitstoot, lagere kosten en minder voedselverspilling”, zegt Peters.

Lees ook
Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Personalised Nutrition For All-challenge zoekt innovatieve hulpmiddelen

Om de innovatie van gepersonaliseerde voeding te versnellen, lanceren EIT Food, Foodvalley NL en Food Innovation Hub Europe de challenge Personalised Nutrition For All. Startups en multistakeholdergroepen worden uitgenodigd om hun ideeën voor gepersonaliseerde voeding in de dienen. De winnaars ontvangen een budget van €30.000 euro om hun idee verder...

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit.

HAS Food Experience presenteert innovaties gericht op een betere wereld

HAS Food Experience presenteert innovaties gericht op een betere wereld

Tijdens de veertiende HAS Food Experience op 1 februari presenteerden de studenten van de HAS Hogeschool hun innovatieve oplossingen op het gebied van food aan professionals in het werkveld. In vijf categorieën reikten de jury’s een award uit voor het beste project.