Plastic dop op Campina Biologisch is weg

thumbnail_jpeg

De producten van Campina Biologisch zijn vanaf vandaag verkrijgbaar in een milieuvriendelijkere verpakking, zonder plastic dop. De nieuwe verpakking stoot volgens FrieslandCampina 37 procent minder CO₂ uit ten opzichte van de oude verpakking.

De literverpakkingen van Campina Biologisch hebben een vernieuwde schenkopening zonder plastic draaidop. Deze schenkopening ontstaat wanneer de verpakking opengevouwen wordt. Hierdoor is het niet meer nodig om plastic draaidoppen te produceren. Ook is er in de verpakking een laagje minder materiaal gebruikt, waardoor het ongebleekte bruine karton direct zichtbaar is. 

Milieubewuste keuze

Steeds meer consumenten willen graag een milieubewustere keuze maken in de supermarkt. De nieuwe verpakkingen van Campina Biologisch – zonder draaidop – bieden een eenvoudige manier om bij te dragen aan de vermindering van CO₂-uitstoot en plastic afval”, stelt Bas Roelofs, managing director bij FrieslandCampina Nederland. 

Kleilaagje weg

“Naast het verwijderen van de plastic dop is er ook voor gekozen om een laagje minder materiaal te gebruiken. De oude verpakking had een dun laagje witte klei, voor de achtergrond van de bedrukking. De nieuwe verpakking wordt direct bedrukt op het ongebleekte bruine karton en geeft het karton zijn unieke, natuurlijke uitstraling”, aldus FrieslandCampina. 

CO₂-neutraal

Wij introduceren deze verpakkingen omdat we de ambitie hebben ons gehele verpakkingsportfolio volledig circulair en CO₂-neutraal te maken en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal verder te beperken,” vervolgt Roelofs. 

De nieuwe verpakking is net zoals drankenkartons volledig recyclebaar. 

‘Nourishing a better planet’ programma

FrieslandCampina introduceerde eind 2020 een vernieuwd duurzaamheidsprogramma ‘Nourishing a better planet‘. In het programma zijn doelen opgesteld op het gebied van een klimaat neutrale toekomst, biodiversiteit, duurzame grondstoffen en verpakkingen.  

Lees ook
Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

Innovatie plantaardige eiwitten: smaak, textuur en prijs zijn bepalend

De transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten is een van de belangrijkste items binnen de food innovatie. Met een groeiende wereldbevolking en de klimaatverandering is ons huidige dieet weinig toekomstbestendig. We moeten minder dierlijk eiwit consumeren. De uitdaging is om consumenten zover te krijgen dat ze kiezen voor een plantaardig alternatief.

Volop voedingsinititatieven in Duurzame Jonge 100

Volop voedingsinititatieven in Duurzame Jonge 100

De Duurzame Jonge 100 (DJ100) van 2021 is bekend gemaakt. Deze lijst zet 100 jonge ondernemers, young professionals en studenten in het zonnetje. De voedingsgerelateerde initiatieven zijn goed gerepresenteerd.

‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

‘Vlaming kiest voor pure en lokale voeding’

42 procent van de Vlamingen kiest voor gerechten op basis van pure producten en 52 procent van de Vlamingen geeft aan dat ze lokale productie belangrijk vinden bij de aankoop van verse voeding. Dit blijkt uit een trendrapport dat VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing publiceerde ter gelegenheid van Wereldmelkdag.