Pointer ziet grote toename in fastfoodaanbod rond middelbare scholen

Pointer Fastfood middelbare scholen

Tieners kunnen tijdens schoolpauzes bij steeds meer fastfoodtenten en supermarkten terecht, blijkt uit data-onderzoek van journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NRCV). In 10 jaar tijd nam het fastfoodaanbod binnen 5 minuten lopen van middelbare scholen met 40 procent toe. Bij achterstandsscholen was de toename het grootst. 

Pointer bracht in kaart hoeveel ongezonde voedsellocaties er bijkwamen in Nederland in de afgelopen 10 jaar. In totaal gaat het om een toename van 30 procent. Rondom middelbare scholen blijkt de toename van fastfood, zoals grillrooms en snackbars, met 40 procent nu nog groter, terwijl de overheid juist gezond eten op scholen wil stimuleren. De hoeveelheid pubers met overgewicht is de afgelopen 30 jaar namelijk verdubbeld, blijkt uit cijfers van het CBS. 

‘Het aanbod stuurt de vraag’ 

Ook het aantal supermarkten in de directe omgeving van middelbare scholen nam met ruim 26 procent toe. Daar gaan jongeren graag na schooltijd of in de lunchpauze naartoe om frikandelbroodjes, koek en frisdrank te halen, vertellen ze in een uitzending van Pointer. 80 procent van het aanbod in de supermarkten is niet gezond, onderzocht Wageningen University & Research.  

Artsen en wetenschappers maken zich ernstig zorgen over de ongezonde voedselomgeving, omdat deze bijdraagt aan het oplopende overgewicht en ziektes zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker. Voedingswetenschapper Jaap Seidell van de Vrije Universiteit deed onderzoek naar het voedselaanbod in Amsterdam: “Wij zien dat het aanbod de vraag stuurt. Dat wil zeggen dat als er veel ongezond eten is, dat er veel ongezond wordt gegeten.” 

Toename achterstandsscholen het grootst 

Pointer keek ook hoeveel ‘achterstandsleerlingen’ er op de scholen zitten. Achterstandsleerlingen zijn leerlingen waarvan ouders bijvoorbeeld een lage opleiding of schulden hebben en die het daardoor extra moeilijk kunnen hebben. De data-analyse laat zien dat juist bij de scholen met de meeste achterstandsleerlingen het fastfoodaanbod ook het meeste toenam. Namelijk met 48 procent. Terwijl dat bij scholen met weinig achterstandsleerlingen ‘slechts’ 32 procent was. De toename van supermarkten op 5 minuten lopen was bij ‘achterstandsscholen’ eveneens groter (39 procent) dan bij de scholen met weinig achterstandsleerlingen (15 procent). 

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid laat weten dat hij de stijging van fastfood rondom scholen tamelijk ‘shocking’ vindt en niet gek dat kinderen daar dan voor kiezen. Ook is het volgens hem ‘extra schrijnend’ dat het aanbod bij achterstandsscholen het meest is toegenomen. Van Ooijen kijkt naar wettelijke maatregelen om de omgeving gezonder te maken, bijvoorbeeld door gemeenten instrumenten in handen te geven: “Er is niets mis met af en toe fastfood eten, maar voor onze gezondheid moeten we iets doen tegen de huidige overload.” Na de zomer komt de staatssecretaris met plannen. 

Meer weten? Lees hier het hele verhaal bij Pointer.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Kabinet wil kindermarketing voor ongezonde voeding inperken

Om de gezonde keuze makkelijker te maken, wil het kabinet reclames voor ongezonde voeding die gericht zijn op kinderen wettelijk inperken. Staatssecretaris Van Ooijen komt met een wet die kindermarketing voor ongezonde producten moet tegengaan. Voor gezond eten en drinken blijft reclame gericht op kinderen wel toegestaan.

Online serie bespreekt vooroordelen over obesitas

Online serie bespreekt vooroordelen over obesitas

Mensen met obesitas en overgewicht hebben het daar zelf naar gemaakt, toch? Deze veelgehoorde opmerking en andere vooroordelen worden belicht in de driedelige serie ‘Eigen schuld, dikke bult?’ van overgewicht.tv. Experts en ervaringsdeskundigen vertellen over oorzaken, gevolgen en de aanpak van obesitas.

Madaga Kindervoeding en Spoony gaan samenwerken

Madaga Kindervoeding en Spoony gaan samenwerken

Madaga Kindervoeding en Spoony bundelen de krachten. Madaga is marktleider in gezonde en verse kindermaaltijden voor de kinderopvang en serveert inmiddels 2,5 miljoen maaltijden per jaar aan 500 kinderopvanglocaties. Spoony is een snelgroeiende food startup met als doel groenten aantrekkelijk te maken voor kinderen. De twee bedrijven zijn opgericht...