Prijs en presentatie beïnvloeden keuze voor gezonde producten

supermarkt

Gezonde producten worden vaker gekocht als deze goedkoper zijn en meer opvallen in de supermarkt en als ongezonde producten tegelijkertijd ook duurder zijn.

Dat blijkt uit door de Hartstichting en ZonMw gesteund onderzoek in een virtuele supermarkt. De tussentijdse resultaten laten zien dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Binnenkort testen de onderzoekers in verschillende Coop filialen of deze veranderingen in een echte supermarkt ook zo uitpakken.

Virtuele supermarkt

Doe je wekelijkse boodschappen zoals je altijd doet, maar dan achter een computer, in een virtuele supermarkt. Dat vroegen onderzoekers van het Amsterdam UMC aan een groep supermarktbezoekers. Ongeveer 350 bezoekers deden vijf keer op deze manier boodschappen. De onderzoekers brachten steeds veranderingen aan in de supermarkt en keken of mensen meer gezonde producten aanschaften in deze gewijzigde supermarktomgeving.

Meer gezonde producten

De onderzoekers lieten gezonde producten meer opvallen, bijvoorbeeld door met borden aan te geven welke (gezonde) zuivelproducten vaak gekocht werden. Of door een pijl van een ongezond naar een gezond product te wijzen (bijvoorbeeld van wit naar bruin brood). Ook experimenteerden ze met prijsveranderingen. Ze maakten ongezonde producten de ene keer 25% duurder, een andere keer verlaagden ze de prijs van gezonde producten met 25% en nog een andere keer deden ze beide. Vervolgens keken de onderzoekers wanneer mensen meer gezonde producten kochten. De gevonden effecten waren vergelijkbaar voor mensen met een laag en een hoog inkomens- en opleidingsniveau.

Gezonde keuze makkelijker maken

‘Het aanbod en de acties in een supermarkt zijn nu primair gericht op stimuleren van ongezond eten en drinken,’ zegt Carolien Martens, senior public affairs bij de Hartstichting. ‘Dat moet anders. Het onderzoek laat zien dat veranderingen in de supermarkt mogelijk ook op een positieve manier ingezet kunnen worden. Op die manier maak je een gezondere keuze makkelijker voor de consument.’

Omgeving belangrijk

Volgens de Hartstichting is een omgeving waarin het eenvoudig en aantrekkelijk is om te kiezen voor gezonde producten belangrijk voor het terugdringen van hart- en vaatziekten en voor een gezonde maatschappij in het algemeen. Met name mensen met een lager opleidingsniveau lukt het minder goed er een gezonde leefstijl op na te houden. Zij leven gemiddeld zes jaar korter, en vijftien jaar minder in goede gezondheid, dan mensen met een hoger opleidingsniveau, aldus de Hartstichting.

Lees ook
Luistertip: podcast over de Blue Zones

Luistertip: podcast over de Blue Zones

Elke vrijdag deelt de redactie van VoedingNu een luister-, lees- of kijktip. Vandaag tippen we een podcast-aflevering van The Ultimate Health Podcast waarin Dan Buettner vertelt over de ‘Blue Zones’.

Eetbare bushalte opent in Breda

Eetbare bushalte opent in Breda

In Breda vind je tot en met 21 september een eetbare bushalte vol groente en fruit. Het project waarin Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met partners aandacht vraagt voor de consumptie van meer groente en fruit.

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Elke vrijdag deelt de redactie van Voeding Nu een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we het boek Salt, sugar, fat van Michael Moss.