Reclamecode: vergaand of niet?

De Consumentenbond onderneemt een ultieme poging om een eind te maken aan reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar.

De Consumentenbond onderneemt een ultieme poging om een eind te maken aan reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar. Nadat eerdere overleggen op niets uitliepen, heeft de bond zelf een nieuwe reclamecode opgesteld. Tal van wetenschappers, maatschappelijke organisaties en politici steunen de code. De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) waardeert de poging van de Consumentenbond maar de levensmiddelenindustrie kan dit voorstel niet overnemen. De voorgestelde restricties gaan onnodig ver volgens de FNLI.


De Consumentenbond stelt voor om tussen zes uur 's morgens en negen uur 's avonds reclame op radio en televisie voor 70% van de voedingsmiddelen te verbieden. Daarnaast zouden aanprijzingen op de winkelvloer voor en op verpakkingen van een groot deel van de producten van de levensmiddelenindustrie moeten stoppen. Dat zou betekenen dat gedurende het grootste deel van de dag reclame voor producten in het winkelbeeld verdwijnt.


(22 juni) buigt de Tweede Kamer zich over de Nota Overgewicht. Als de FNLI de nieuwe code afwijst, is wetgeving de enige mogelijkheid om reclame voor ongezonde voeding alsnog aan banden te leggen. Dan is de Tweede Kamer aan zet.


De reclame code van de consumentenbond is hier te vinden.  http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/336383/20090611_eindbod_kinderrecl2.pdf

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...