Rijst en droge bonen vliegen van het schap door corona

Short Grain Rice

Producten als rijst, gedroogde bonen en andere houdbare artikelen zijn vanwege het coronavirus momenteel fors meer in trek bij de consument.

Dat meldt Voeding Nu's zusterblad Distrifood naar aanleiding van onderzoek van Nielsen naar de effecten van het coronavirus op de verkoop van dagelijkse producten. In week 9 (24 februari tot en met 1 maart) steeg de omzet van papieren zakdoekjes met bijna 60 procent (59,1 procent) in vergelijking met week 8 (17 tot en met 23 februari). De verkoop van gedroogde bonen steeg met bijna 50 procent (48,8 procent). Ook rijst zat duidelijk in de lift (+42,1 procent). ‘Koploper’ is desinfecterende handzeep, de omzet binnen die categorie steeg in week 9 maar liefst met 171 procent in vergelijking met week 8.

Op 27 februari, in week 9 van dit jaar, werd het coronavirus voor het eerst vastgesteld in Nederland. “Je ziet door het consumentengedrag dat COVID-19 is getransformeerd van iets dat eerst louter een issue was in andere landen naar een probleem in eigen land”, zegt directeur Johan Vrancken van Nielsen België en Nederland.

Conserven en diepvries

Het hamstereffect is in veel landen waar het virus om zich heen grijpt te zien. Zo voorspellen Amerikaanse analisten bij Bernstein dat bedrijven die lang houdbare goederen flink van corona zullen profiteren. Diepvriesproducten, ingeblikte soep en bonen, ontbijtgranen, crackers, havermout, poedermelk en pindakaas worden als voorbeelden genoemd van producten die flink in de lift kunnen gaan. “Toch denken we dat dit effect tijdelijk van aard zal zijn. We verwachten in de VS vooralsnog  geen boost van de verkopen als je dit over een jaar uitsmeert”, aldus een Bernstein-analist op Food Navigator.

 
Lees ook
Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Leestip: Salt, sugar, fat door Michael Moss

Elke vrijdag deelt de redactie van Voeding Nu een kijk-, luister- of leestip. Vandaag tippen we het boek Salt, sugar, fat van Michael Moss.

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

Eetgedrag Nederlanders veranderd door COVID-19

22% van de Nederlanders eten sinds de coronacrisis gezonder en 12% juist minder gezond. Dit kwam uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) naar het effect van de pandemie op ons eetgedrag.

Column: Het belang van dubbel inleven

Column: Het belang van dubbel inleven

‘Gewoon wat gezonder eten’, een regelmatig terugkerend, goedbedoeld advies. Voor mensen die dat met gemak doen, is het soms lastig te begrijpen dat een chocoladereep minder of juist een sinaasappel extra een hele opgave kan zijn. Dat vergt inlevingsvermogen.