Samenwerking Unilever en Hartstichting moet Nederlanders gezonder maken

Young adults

Unilever en de Hartstichting gaan de komende drie jaar samenwerken om mensen te stimuleren een gezondere leefstijl te ontwikkelen.

Met de gezamenlijke activiteiten willen ze meer mensen bewust maken van een gezonde leefstijl, om zo de kwaliteit van leven te optimaliseren en de kans op ziektes te verlagen. Om dat doel te bereiken komen er twee landelijke campagnes.

 

Inzicht eigen gezondheid

De ene campagne roept mensen op om de Persoonlijke Gezondheidscheck te laten doen en zich zo bewust te worden van de eigen gezondheid. Het doel van deze campagne is dat jaarlijks 300.000 mensen de check gaan doen.

 

Gezond eten

In de andere campagne zal het belang van gezonde voeding voorop staan. Daarbij willen Unilever en de Hartstichting ieder jaar 100.000 huishoudens, die te weinig groenten en fruit eten, stimuleren dit vaker te gaan doen.

 

Kritiek op samenwerking

Martijn Katan, hoogleraar in de voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam, vindt het erop lijken dat de samenwerking vooral bedoeld is om Unilever’s Becel pro-activ margarine met plantensterolen te promoten. Hij schrijft op zijn facebookpagina dat Unilever er waarschijnlijk een flink geldbedrag voor krijgt. ‘Ik vraag mij af wat het effect hiervan zal zijn op de bereidheid van Nederlanders om geld te geven aan de Hartstichting. Ook is nooit goed onderzocht of plantensterolen echt hartinfarcten voorkomen’, schrijft de hoogleraar.  

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Persoonlijke Gezondheidscheck mogelijk goed alternatief

Lees ook
Alternatieve eiwitten steeds meer geaccepteerd, maar consumptie blijft achter

Alternatieve eiwitten steeds meer geaccepteerd, maar consumptie blijft achter

Hoewel steeds meer Nederlanders minder vlees, zuivel en eieren willen eten, stijgt de consumptie van eiwitten uit alternatieve bronnen niet. Sinds 2015 daalde het aantal typische vleeseters met zo’n tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research.Onderzoekers van de Wageningen Economic Research brachten in 2019 de eiwitconsumptie...

Prijs en presentatie beïnvloeden keuze voor gezonde producten

Prijs en presentatie beïnvloeden keuze voor gezonde producten

Gezonde producten worden vaker gekocht als deze goedkoper zijn en meer opvallen in de supermarkt en als ongezonde producten tegelijkertijd ook duurder zijn.Dat blijkt uit door de Hartstichting en ZonMw gesteund onderzoek in een virtuele supermarkt. De tussentijdse resultaten laten zien dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Binnenkort...

Groenteconsumptie jongeren stimuleren met snacks met groente als ingrediënt

Groenteconsumptie jongeren stimuleren met snacks met groente als ingrediënt

Nederlandse jongeren eten onvoldoende groente (1). Als ze wel groente eten, gebeurt dat vooral bij het avondeten. Jongeren kopen in de middelbareschoolleeftijd vaker zelf wat te eten of te snacken en die momenten bieden mogelijk kansen om de groenteconsumptie te verhogen.Er zijn weinig groenterijke snacks op de markt die voldoen aan de Richtlijnen Goede...