Sancties tegen snoepreclames

snoep

Beeld: Patrick Fore via Unsplash

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond. 

Het huidige systeem van zelfregulering door de industrie werkt niet, aldus de vereniging. De betrokken organisaties verzamelden 80 reclames uit 10 landen. Allemaal overtreden die de regels die de levensmiddelenbranche zichzelf heeft opgelegd in de EU Pledge, een zelfreguleringsinitiatief van 24 grote levensmiddelenfabrikanten.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht: “Dit onderzoek laat zien dat de sector niet tot zelfregulering in staat is. De bedrijven leven hun eigen regels vaak niet eens na. Daar is ook geen enkele noodzaak toe, want sancties zijn er niet. Terwijl de criteria om te bepalen of een product gezond is al uiterst zwak zijn.”

De Consumentenbond wil een totaalverbod op online marketing voor ongezonde producten voor kinderen. Tv-reclames mogen alleen tussen 11 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends. Verder moeten bedrijven de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie gebruiken om vast te stellen of een product gezond is en er moeten maatregelen komen tegen kindermarketing op verpakkingen. 

Reclames voor ongezonde producten zorgen ervoor dat kinderen ongezonder gaan eten, aldus de Consumentenbond. Ze krijgen deze voorgeschoteld via tv, winkels, op straat en online. Influencers op YouTube, Instagram en TikTok spelen hier een grote rol in. Molenaar wil dat de Europese Commissie ingrijpt. “Het is gewoon onmogelijk voor kinderen om advertenties te negeren waarin voedsel wordt gepromoot dat ze slechts af en toe zouden moeten eten.”

Dit nieuwsbericht staat ook in Voeding Nu 6.

Lees ook
Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

Petitie 'Maak ons eten weer gezond' 16.000 keer getekend

‘Maak ons eten weer gezond!’ Dat is de oproep aan het nieuwe kabinet van bijna 16.000 Nederlanders die hun handtekening hebben gezet onder de petitie van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie en Team Gezonde Voeding Nu.

Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.

Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

De Tweede Kamer neemt vier moties aan ter bevordering van biologische landbouw en voeding. Op 25 mei kreeg de motie van D66 en CDA voor een ‘supermarkten convenant’ steun vanuit de ruime meerderheid. De Kamer steunt ook voorstellen om biologische landbouw en bloembollenteelt aantrekkelijker te maken.