Sancties tegen snoepreclames

snoep

Beeld: Patrick Fore via Unsplash

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond. 

Het huidige systeem van zelfregulering door de industrie werkt niet, aldus de vereniging. De betrokken organisaties verzamelden 80 reclames uit 10 landen. Allemaal overtreden die de regels die de levensmiddelenbranche zichzelf heeft opgelegd in de EU Pledge, een zelfreguleringsinitiatief van 24 grote levensmiddelenfabrikanten.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht: “Dit onderzoek laat zien dat de sector niet tot zelfregulering in staat is. De bedrijven leven hun eigen regels vaak niet eens na. Daar is ook geen enkele noodzaak toe, want sancties zijn er niet. Terwijl de criteria om te bepalen of een product gezond is al uiterst zwak zijn.”

De Consumentenbond wil een totaalverbod op online marketing voor ongezonde producten voor kinderen. Tv-reclames mogen alleen tussen 11 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends. Verder moeten bedrijven de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie gebruiken om vast te stellen of een product gezond is en er moeten maatregelen komen tegen kindermarketing op verpakkingen. 

Reclames voor ongezonde producten zorgen ervoor dat kinderen ongezonder gaan eten, aldus de Consumentenbond. Ze krijgen deze voorgeschoteld via tv, winkels, op straat en online. Influencers op YouTube, Instagram en TikTok spelen hier een grote rol in. Molenaar wil dat de Europese Commissie ingrijpt. “Het is gewoon onmogelijk voor kinderen om advertenties te negeren waarin voedsel wordt gepromoot dat ze slechts af en toe zouden moeten eten.”

Dit nieuwsbericht staat ook in Voeding Nu 6.

Lees ook
Petitie roept kabinet op: ‘maak ons eten weer gezond’

Petitie roept kabinet op: ‘maak ons eten weer gezond’

Experts en consumenten zijn een petitie gestart waarin zij het kabinet oproepen om met regelgeving het aanbod van eten en drinken gezonder te maken.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

De Consumentenbond vindt dat het toekomstige kabinet veel ambitieuzer moet zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.