Schippers en voedingsindustrie tekenen akkoord over zout- en vetvermindering
Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de voedingsindustrie zetten hun handtekening onder het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.
Het doel van de overeenkomst is om de productsamenstelling te verbeteren door de hoeveelheid vet, zout en calorieën te verlagen. Zo moet een gezonder productaanbod ontstaan.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Vereniging Nederlandse Cateringsorganisaties (Veneca) ondertekenden namens hun achterban het akkoord.
Koekproducten en sauzen
De voedingsindustrie en retail kwamen al eerder tot afspraken over de verlaging van vet, zout en calorieën voor een aantal productcategorieën. Ze breiden deze nu uit naar meer productgroepen: koekproducten, soepen en sauzen. Voor de hoeveelheid vet, zout en calorieën zullen maximum normen komen.
Maximumnormen
Per productcategorie zullen bedrijven zelf haalbare en ambitieuze maximumnormen bepalen. Minister Schippers stelt een wetenschappelijke adviescommissie in om afspraken onafhankelijk te toetsen op ambitieniveau. Naast voedingskundige en producttechnologische kennis zal expertise over consumentengedrag in de commissie aanwezig zijn.
Schippers dringt er bij het bedrijfsleven op aan meer vaart te maken met het gezonder maken van producten. Het gesloten akkoord moet hieraan bijdragen.
Voeding verbeteren
“We willen de verbetering van producten en maaltijden over de hele linie verbreden en versnellen. De bedoeling is dat consumenten vanzelf minder zout, verzadigd vet en calorieën binnenkrijgen door verbetering van de productsamenstelling en een gezond aanbod. Zo wordt de gezonde keuze steeds gemakkelijker.”
Ieder jaar bespreekt de bewindsvrouw de voortgang van de vastgelegde afspraken.
Platform Productsamenstelling
Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling vloeit voort uit het in 2011 door CBL en FNLI opgerichte Platform Productsamenstelling. Omdat in de horeca en catering veel wordt geconsumeerd, sluiten ook deze sectoren zich aan bij de overeenkomst.
De ketenpartijen publiceren de concrete afspraken op een website die binnenkort online gaat.
Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd
Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....
McDonald’s introduceert veggie nuggets
Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...
Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s
Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...