‘Snoepautomaten Engelse ziekenhuizen moeten gezonder’

attachment-vending-machine

73% van de ziekenhuizen in Engeland heeft geen richtlijnen voor de snacks in hun snoepautomaten. Hier moet verandering in komen volgens het World Cancer Research Fund (WCRF).

In Schotland en Wales bestaan al vanaf 2008 richtlijnen voor de snoepautomaten in ziekenhuizen. Hier moet 30% van de automaten gevuld zijn met gezondere alternatieven.

World Cancer Research Fund

Het WCRF ondervroeg 110 ziekenhuizen in Engeland over hun richtlijnen omtrent snoepautomaten. 81 ziekenhuizen gaven aan geen richtlijnen te hebben. Elf ziekenhuizen hadden wel richtlijnen en achttien ziekenhuizen lieten weten bezig te zijn met de ontwikkeling van een beleid.


Gezondere producten

Bij 58% van de ziekenhuizen bevatten de automaten niet voor 30% gezondere producten.

Wel liet 67% weten dat er minstens één gezondere keuze was toegevoegd voor elk producttype.


British Medical Association

Op de conferentie van de British Medical Association (BMA) in juni steunden artsen oproepen om de verkoop van junkfood in ziekenhuizen te verbieden.

Het BMA probeert het ministerie van Volksgezondheid te overtuigen om richtlijnen te introduceren. Ook het Engelse Academy of Medical Royal Colleges heeft eerder dit jaar al gepleit voor een verbod.

Verantwoordelijk

Obesitas is vaak de reden dat mensen in het ziekenhuis komen, zegt Amanda McLean, general manager bij het WCRF. “Ziekenhuizen moeten mensen juist stimuleren om gezonde keuzes te maken. Chocoladerepen, chips en suikerhoudende frisdranken zijn niet geschikt om in ziekenhuizen te verkopen.”


Lees verder op Voeding Nu online:

Artsen met overgewicht letten minder snel op overgewicht patiënten

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...